Happines is a choice. We can choose to be happy no matter what……

Posted: 27. marts 2010 in Eksistentielle temaer

For en måned siden, sad jeg på vej hjem i flyveren fra Filipinerne og læste en artikel med ovenstående overskrift. Artiklen omhandler en mand som har flere omstændigheder i sit liv, som han ikke selv er “herre” over.  Omstændigheder der ville være i stand til selv at få det “bedste” menneske til at sætte sig tungt, dybt og længe i stolen  stirrende ud i luften!

Ikke denne mand. I stedet for at have “ondt” af sig selv, har han valgt en alternativ form for medicin, nemlig humor og latter. For ham er glæde et valg.

Da jeg læste denne artikel, blev jeg helt rørt i mit hjerte, fordi jeg beundre hans mod, hans viljestyrke, hans begejstring for livet, og ikke mindst hans valg! Valget, hvor han vælger at flytte sit fokus fra de omstændigheder, han ikke selv har valgt. Til et fokus på glæden og det gode i hans liv.

He is a shiny, happy human begin, a very good example that happines can be a choice………

Der findes omstændighede i livet, hvor det for en tid nærmest er umenneskeligt at have glæde i sit liv. Hvad når den “tid” er gået, er glæde så et valg???

Hvilke tanker gør du dig om at glæde er et valg? Er glæde et valg i dit liv?

Kommentarer
  1. Anette siger:

    JA – glæden er også et valg i mit liv, men jeg tænker også at det er et let valg (for mig). Mange har det jo vitterlig svært af den ene eller anden grund og det er vel letkøbt at sige, man har valgt den glade vej, hvis der ikke er de store sten i vejen eller hvad? kh Anette

    • Kære Anette,
      Jeg er fuldstændig enig det kan virke meget letkøbt at sige, at man har valgt den glade vej, hvis der ikke er de store “sten” i ens liv. Hvert menneske har sine omstændigheder i livet, og det er bestemt ikke alle omstændigheder der er til at grine af………………
      Personligt har jeg dog oplevet, at når jeg er opmærksom, så byder livet mig ofte flere “veje” og alt efter hvad mit fokus i livet er, har jeg nogen gange fået valgt nogle af de mest snørklede, besværlige veje, hvor jeg har skulle kæmpe mig over store “kampsten”, fordi jeg simpelhen ikke har fået “øje” på den lige vej!

  2. Dea siger:

    Jeg har et ordsprog som jeg holder meget af, og som jeg kan identificerer mig med. For mig er der mange veje, og rent eksistentielt tror jeg på, at det er individuelt hvilke veje vi hver især syntes, har for store bump eller bare små sten på vejen.
    Og Ja… vi har det frie valg til at vælge glæden til i vores liv eller vælge den fra, som sikkert også har sine grunde, for dem der vælger dette.

    “Vejen var ujævn og glat.
    Min fod gled under mig og slog også den anden væk, men jeg genvandt fodfæstet og sagde til mig selv: “Jeg snublede, det var ikke noget fald:””

    Knus Dea

  3. Tina siger:

    Jeg kommer til at tænke på Nelson Mandela som jeg er en stor beundrer af. Han KUNNE være sunket hen i både had, hævnlyst, bitterhed og mørke (det ville tilmed have været forståeligt…) igennem sit lange fængselsophold, men han VILLE ikke lade det ske. Han tvang sig til at se om bag sine fangevogters brutale handlinger for at finde det menneske, der var skjult og i klemme derinde. Han tvang sig til at kikke efter sin vogter, når han gik hjem fra arbejde og tvang sig til at fantasere om vogterens kærlige forhold til sin kone og børn. At se for sit indre, at denne nådesløse vogter legede og tumlede med sine børn som enhver anden kærlig far. Han holdt konstant udkik efter disse små tegn på menneskelighed for ikke selv at blive afstumpet! Og se ham i dag.

    Når jeg er ved at blive tøse-fornærmet eller dømmende – eller når jeg synes at alt er noget lort, så sender han mig lige en hilsen. Jo, det er HAM der sender den ;o)

    He’s one of my heros!
    Kærlig hilsen
    Tina

  4. Åhh yes, tak fordi du minder mig om Nelson Mandela. Han er også en en af mine helte, og jeg synes blandt andet at han er et fantastisk vidnesbyrd på ikke at være et offer og “rådne” op af sin egen bitterhed – fantastisk forbillede.

    Endnu engang kan jeg ikke lade være med at tænke (selvom jeg har fået hug for det mange gange), bag EVHVER ond person har der været et lille barn engang. Hvad mon dette barn har været udsat for, for at vælge at førre onde gerninger ud i livet………..

    Kh Mie

Skriv et svar

