Tik tak tik tak…..

Posted: 5. juli 2010 in Kina i et hverdagsperspektiv

I min tid i Kina har begrebet tid fået en anden klang for mig. Hjemme i DK var det som om at tiden var fyldt ud helt pr. automatik, og her på den anden side af jorden, har jeg opdaget at tiden er så uendelig værdifuld og specielt fordi min tid på jorden ikke er uendelig!
Så hvad vælger jeg at fylde min tid med………….

Her i Kina hører en ovn ikke til et almindeligt hjem. Kineserne er dog blevet klar over, at hvis de ønsker at leje deres bolig ud til en vestlænding, så skal der instaleres en ovn, som de efterfølgende stolt fremviser som om, at ovnen er et af verdens vidundere.
Opvaskemaskiner er derimod en hel anden snak, det er en hel overflødig ting, som maiden kan tage sig af (altså opvasken:-). Jeg har efterhånden kæmpet over ½ år på at få installeret en opvaskemaskine. Først skulle landlorden overbevises om hvor værdifuld en opvaskemaskine er for mig, dernæst kom en hel lang proces med den ene håndværker efter den anden. Da håndværkerene efter mange, lange overvejelser og diskussioner gav grønt lys – at det var muligt at installere en opvaskemaskine (vi havde forsøgt på bedste vis at tegne og fortælle at det var muligt, men de ville selv, ville de). Så så man mig vupti ud i butikkerne for at finde en opvaskemaskine. Glæden var kort, da butikkerne herude kun har mellem 0 – 2 stks at vælge imellem, og endnu være da jeg fandt ud af at leveringstiden er mellem tre og fire måneder! Så er det jeg tænker, hvor lang tid er en opvaskemaskine egentlig værd……….

Ja, tiden går, går, går og går og min tid er ikke uendelig!
Så hvad vil jeg vælge at bruge min tid på……….tik tak tik tak tik tik

Skriv et svar

