Huske du at lege………..

Posted: 19. juli 2010 in Dagligdagens små og store dilemmaer

Jeg har lige afsluttet en et årig efteruddannelse. Første dag jeg var på uddannelsen, var der en af mine kvindelige medstuderende der sagde; “dette sted skal være min legeplads for det næste år, det skal være sjovt for mig at være her”. Den sætning har printet sig kraftigt i mit indre, for hvor er det let som voksen at glemme, at lege………..

I Kina står sådanne redskaber rundt om i det fleste parker – legetøj for voksne. De bliver flittigt brugt af unge som gamle, og jeg tænker at kineserne blandt andet bruger dem til at få blodsikulationen rundt i medianbanerne. Når det er fridag stiller de sig ofte op og danser, synger, spiller bordtennis og andre ting de kan være fælles om……… Jeg er vild med at se det liv, som kineserne bringer frem i parkerne. Det bringer mig stor glæde!

Hjemme hos os har vi et meget stramt morgenprogram. Blandt andet fordig vi hver morgen spiller et spil – kinaskak. Det er et meget strategisk spil og det tager os cirka ½ time. Min kæreste er hel vild god til det, da han har brugt en stor del af sin barndom på at spille det. Jeg er dog kommet godt efter det, og det er ikke længe siden, at jeg blev den bedste ud af ti spil. Det bragte stort smil og jubel frem hos mig……….I did it!

Husker du at lege, og hvad er leg for dig???

Kommentarer
  1. Anette siger:

    Du har SÅ meget ret i, at vi ska’ huske legen. Jeg er dog rigtig dårligt til at lege noget, jeg ikke gider – som eksempelvis med Lego eller dukker :o) MEN der findes et udendørs spil (tror det hedder Viking), som er virkelig sjovt, ligesom fodbold faktisk også er fedt (og godt for min haltende kondition). Men vi burde gøre som i Kina. Godt indspark.

  2. Kære Anette, fodbold – jeg er imponeret. Selv har jeg altid været lidt bange for bolden🙂.
    Ja, kineserne er rigtig gode til de “stille” motionsformer. Hver morgen står de i parkerne og gør tai chi – gymnatik lignende bevægelser. Når de om aften har spist går de baglæns………., har ikke helt forstået hvorfor.
    God dag, kh Mie🙂

  3. Anette siger:

    Kære Mie – ha,ha, baglæns gang efter maden. Hvor sjovt. Det er kun sådan noget 2-mands-fodbold jeg spiller med min søn (som er væsentlig bedre end mig). Vi spiller ’til 10′ (mål), og du kan tro, sveden drypper – også selvom jeg altså langtfra er nogen haj. kh A

Skriv et svar

