Det er svært at se døden i øjnene!

Posted: 2. august 2010 in Eksistentielle temaer

I denne uge er mine indlæg lidt længere og af en noget mere personlig karakter end normalt. Jeg har mistet en ven og dette har sat mange tanker og følelser igang hos mig.

I denne uger skriver jeg om sorgen ved at miste, tage afsked og død. Ikke de mest flaterende og opmuntrende temaer i hele verden, og alligevel relevant for alle mennesker. For er der noget vi alle sammen ved med sikkerhed, så er det at vi skal dø. Er der noget de fleste af os ikke gider “kikke” på så er det at vi ikke lever evigt! Sandheden er der findes ikke nogen mirakelkur eller universel eliksir, som kan hindre dig, mig og naboen i at dø! Døden venter på os alle, langt ude i fremtiden eller lige om hjørnet!!!

Onsdag morgen i sidste uge trak min ven Lars sit vejr for sidste gang. Han var ikke alene. For hos ham, sad hans kære søn, og holdte Lars i hånden, akkurat som han havde gjort hele vejen, i Lars`kamp for livet! 
De to kære mennesker sad sammen, tæt forbundet indtil deres  veje måtte skilles, og Lars måtte drage videre alene……………
Smukkere kan en død vel næppe blive!

Når et menneske vi holder af dør, så medfører det sorg hos den efterladte. Selvom det i starten af tabet kan opleves, som om det ikke er muligt at leve videre uden sin kære, så er det heldigvis sådan, at selvom tabet aldrig forsvinder så er det muligt at lære at leve med tabet!

I sorgen der er du helt alene, for intet menneske kan fjerne din smerte! Det er her vi medmennekser meget let kan begå fejl, og svigte den sørgende, fordi det kan være svært at rumme et andet menneskes store smerte. Vi vil gerne have smerten til at forsvinde, så vores kære bliver det samme menneske som før sorgen ramte. Sådan fungere det ikke! Sorg er en lang proces, og den sørgende har brug for dig!
Brug for at du er der! Brug for at du tør rumme smerten! Brug for at du lytter! Den sørgende har brug for at du “bare” ER uden nødvendigvis at gøre en hel masse……….

Hvordan det er muligt at komme igennem sin sorg, er der blandt andet sat ord på i bogen “sig farvel”, skrevet af en skøn kvinde ved navn Julia Lahme (julialahme.com og julialahme.dk), som selv har personlig erfaring med at miste sin mor al for tidligt i sit liv! Læs bogen hvis det giver mening, den er værd at blive klog på!

I morgen bliver mit indlæg meget personligt, da jeg vælger at skrive min personlige afskedshilsen til Lars her på min blog.

Jeg vil slutte dagens indlæg med et kinesisk ordsprog, som jeg har “tyvstjålet” fra Julias bog.

         “Du kan ikke hindre sorgens fulge i at flyve
           hen over dit hoved.
           Men måske kan du forhindre dem i at stoppe op
           og bygge rede i dit hår”.

Skriv et svar

