2. del af historien om mit atlas……..

Posted: 27. august 2010 in Kina i et hverdagsperspektiv

 

Historien om mit atlas har fyldt meget, fordi det gav mig ingen mening! Jeg har brug for at have mening i mit liv, og hvis meningen ikke er der, så må jeg forsøge at finde den! Derfor valgte jeg at tage til Taiwan og ved selvsyn finde ud af hvad der foregår over there. Velkommen til 2. del af min atlas historie.

Første stop på Taiwan gik til National Palace museum, hvor Kinas kulturskatte befinder sig.

Her fulgtes jeg med min helt særlige tur guide, nemlig min kloge kæreste som meget tålmodigt, på bedste vis og med hjælp fra museets billeder forsøgte at forklare mig hvad det er der foregår.
Her er den meget simple udgave af, hvad det er jeg har forstået, om hvordan det kan lade sig gøre at mit atlas er havnet i storpolitik!

Taiwan er oprindelig tilhørende Kina. Sidst i 1800- og i starten af 1900 tallet erobrede Japan 40 % af Kina, herunder Taiwan. Japanerne kom således til Taiwan i 1914.
I 30`erne reagerede Chang Kai-Chek i Kina, og det kommunistiske parti som på daværende tidspunkt var bønder fra landet var begyndt at gøre sig godt bemærket i Kina, trods partiet først blev officielt stiftet i 1949.
Under 2. verdenskrig smider USA (ja, de er sørme også indblandet) japanerne ud af Taiwan, og Taiwan får dermed selvstyre. Chang Kai-Chek er ikke bedste venner med kommunisterne, og amerikanerne hjælper ham med at flygte fra Kina til Taiwan. For at sikre sig at Kinas skatte overlever kulturrevolutionen, smugler Chang Kai-Chek skattene med til Taiwan, og det er nogle af de skatte jeg ved selvsyn så på National Palace museum.

I Taiwan bliver Chang Kai-Chek betragtet som en helt, og den dag i dag anser den enkelte taiwaneser, historien om Kina og Taiwan som et regerings problem og ikke som noget der angår den enkelte taiwaneser! Historien er en hel anden fra et kinesisk perspektiv og det er her historien om mit atlas biver indblandet i storpolitik! I dag er Kina et af de eneste lande som ikke anerkender Taiwan som et selvstændigt land, derfor anerkender de heller ikke det taiwanesiske flag. Derfor kan Kina naturligvis heller ikke have tilfældige udlændinges atlas liggende og flyde rundt omkring i Kina med tawanesisk flag og hele molevitten……….

På en måde er jeg meget beæret over, at mit atlas sådan er indblandet i storpolitik, det er da STORT! Faktisk er jeg også lidt taknemmelig, fordi jeg midt i meningsløsheden omkring mit atlas har fået en indsigt og forståelse omkring historie, politik og kultur, som jeg ellers ikke har fattet!
For første gang i 1½ år, kan jeg nu lade mit atlas “hvile i fred”!

Historier er gode at blive kloge af, også selvom de nogen gange mister deres mening igen, som f.eks., da jeg her i China town fandt en nyere udgave af mit konfiskeret atlas, incl. Taiwan og det taiwanesiske flag……………
Den historie kan du læse om en anden god gang her på bloggen.

Må du nyde den snart kommende weekend, og vide at i DIT liv er det DIG der vælger, hvilken historie der skal skrives!

Kommentarer
  1. Maren Uthaug siger:

    Dejlig blog! Kom til at hænge her alt alt for længe …
    Tak!

  2. Ej Maren, jeg sidder her og bliver helt rørt. TUSIND TUSIND TAK, det er store ord fra en super skribent som dig! Alle der læse denne kommentar, flyv fluks til Marens blog, hun skriver helt vildt fantastisk, genkendeligt og lige til at starte dagen på den helt gode måde!
    Tak Maren, og forøvrigt velkommen hertil min blog.

  3. Tine siger:

    Hej Mie

    Gad vide, om der er forskel på en nidkær kinesisk toldembedsmand, og så de kinesiske myndigheder, der gerne vil se befolkningen tjene penge på turisterne i Chinatown?

    Tak for en dejlig historie. Jeg har helt lyst til at se kulturskattene selv 🙂 I historietimerne i gymnasiet brugte vi nogle måneder på Kinas Sidste Dynasti – og når jeg læser din beskrivelse, går det op for mig, at det har været helt spildt. Jeg har glemt alt! Det er værd at reflektere lidt over.

    Venlig hilsen Tine

  4. Kære Tine,

    Er der noget kinesere gerne vil, så er det at tjene penge – MANGE penge, så min erfaring er at der bestemt er forskel!

    Tak fordi du deler, at jeg jeg ikke er den eneste der ikke har hørt efter i historie timerne.
    Hvis du læser 3. del af min atlas historie, vil du erfare at det ikke kun er historietimerne, hvor jeg ikke har hørt efter. Gad vide hvad jeg egentlig har fået tiden til at gå med i skolen…………..

    Kh Mie

Skriv et svar

