I Bubers fodspor……..

Posted: 15. september 2010 in Eksistentielle temaer

Altså ikke den Bubber, som har siddet i badekaret og været på opdagelsesrejse med BS Christiansen, men ham her

Du skal lige have lidt fra hans egen hånd
“Mennesket bliver gennem Du´et til et Jeg. Modparten kommer og glider bort, forholdsbegivenheder forsætter sig og opløses, og ved omskifteligheder afklares og styrkes den stabile partners bevidstheden, Jegbevidstheden. Ganske vist viser den sig stadig kun som indvævet i forholdet, i relationen til Du`et,…………”

Jeg har forsøgt at gøre mig umage med, at forstå hvad er det egentligt manden snakker om! Her er hvad jeg har forstået.

Buber sagde, at vi bliver til i mødet med andre mennesker, og at der er to måder at være i kontakt på. Den ene en jeg – Det kontakt, som ofte kendetegner kontakten med en myndighedsperson, kontrol, forventning om at få noget igen og adskilthed. Den anden kontakt form er jeg – Du, som bygger på accept, forbundenhed, hvor fokuset er det som opstår imellem mennesker – et reelt møde. Den kontakt er åben og nærværende.

Jeg – Du er et ideelt forhold og et sjældent øjeblik, da intet menneske kan være i en jeg – Du relation hele tiden uden at brænde op. Buber sagde både, at den der er i jeg – Du hele tiden, og den der aldrig har været i et jeg – Du forhold ikke er noget menneske!

Buber påstod, at mennesket ikke er et jeg (gad vide hvad Freud ville sige til det……….), men skabt af det der er imellem jeg – Du, jeg – Det. Forstået på den måde, at jeg´et bliver formet af Du`et og Det`et. Med andre ord vil det sige, at din personlighed – din måde at være i verden på er styrret af hvordan du er DU og hvordan du er DET. På den ene side et meget interessant perspektiv og på den anden side, synes jeg at det er lidt svært at forholde mig til. Hvad tænker du???

På trods af at jeg forsøger at forklare disse filosfiske begeber på en enkel og “let” måde, så er og bliver det lidt “kringlet og tung” snak. Jeg håber dog det giver blot lidt mening for dig.
De næste par dage, kan du læse dig til, hvorfor jeg blandt andet er særligt optaget af disse tanker lige nu. Indtil da, kan du overveje at reflektere over hvad der er din typiske form for kommunikation. Hvornår og hvordan er du i Du´et, og hvornår og hvordan er du i Det`et?

Skriv et svar

