Langt hjemmefra……….

Posted: 19. oktober 2010 in Ikke kategoriseret

Det at flytte til en anden verdensdel, til en anden kultur med et andet værdisystem er på den ene side helt fantastisk og på den anden side også svært. Særligt det meget anderledes menneskesyn der er i Kina, har for mig været svært at forstå.
Det at være så langt væk hjemmefra, har lært mig at se på Danmark med nye øjne og ikke den samme selvfølgejlighed som tidligere. Aldrig mere kommer jeg til at tage en blå himmel for givet, mulighed for gratis uddannelse og ikke mindst ytringsfriheden!

Det at bo langt væk hjemmefra får mig både til at savne, men fylder mig også med en taknemmelighed og stolthed over at være født under så heldige og “lykkelige” stjerner som i Danmark!

Langt hjemmefra har også lært mig en ydmyghed om det at være fremmede i et andet land. Nu forstå jeg langt bedre, hvor svært det må være som udlændinge at skulle flytte til Danmark. Det at lære et nyt sprog, en ny kultur, nye skikke og nye venskaber, det er til tider et hårdt, slidsomt og ensomt projekt!

Langt hjemmefra har givet mig indsigter, oplevelser og nuancer, som jeg på ingen måde vil være foruden. Heller ikke selvom mit hjerte græder, hvergang jeg kikker min søn dybt i øjnene, når jeg siger, på gensyn. Må tvinge mig selv til ikke at holde fast, efter at jeg har kysset Mullekatten en sidste gang. Må skubbe mig selv ud af døren, fordi jeg lige en sidste gang, fra mit lille Noa hus, skal kikke op i den mest fantastiske blå og trygge himmel, som jeg kender til!

Langt hjemmefra er mit daglige dilemma af sorg – glæde og savn – oplevelser. Med andre ord, for mig, så er langt hjemmefra rig på alverdens velsignelser, udfordringer og oplevelser, som jeg aldrig vil kunne læse mig til. Så selvom jeg savner, så glædes jeg også over at være langt hjemmefra………………

Kommentarer
  1. Louise siger:

    Som taget ud af min verden. Rigtig fint skrevet Mie. Og dog er jeg ikke på lige så fremmed grund som du. Belgien minder nok i højere grad end Kina om livet derhjemme men beskrivelsen af det at være fremmed, synet på de fremmede derhjemme, sorgen, savnet – alt det nikker jeg genkendende til.

  2. Har du lyst til at læse om Louise i Belgien, så klik på hendes navn ovenfor, så kommer du frem til Louises lakridser 🙂

Skriv et svar

