Hvem er DU…………..

Posted: 21. oktober 2010 in Ikke kategoriseret

I dette efterår har jeg haft den helt fantastiske oplevelse endnu engang af være til workshop med denne mand

Han er, Enesto Spinelli, og en af de førende nulevende filosoffer inden for eksistensfilosofien (ligesom vores egen gode gamle Kierkegaard). Han har også fine titler som forfatter, psykolog og psykoterapeut.

På workshoppen satte han os blandt andet til at reklektere over spørgsmålet – hvem er du?

Hvem er jeg egentlig? Jeg kommer til at tænke på første gang, at jeg oplevede at min søn blev danmarksmester. Jeg var helt oppe at køre, sådan på den rigtig hujende måde. Jeg hoppede op og ned som en anden kænguru, og råbte og skreg sådan rigtig meget og rigtig højt, og jeg kastede mig om armene på hans træner. Ja, jeg glemte faktisk helt at spørge ham først om det var ok. Det var det vist nok, i hvert tilfælder er vi forsat gode “venner”. Hvis nogen den dag havde spurgt mig om, hvem er du? Ville jeg med største selvfølgelighed og stolthed, havde svaret, “jeg er mor, til Mike, som er danmarksmester.”

Da jeg sagde ja, til at følges med med elskede til andre og anderledes himmelstrøj, og derved sætte min egen karriere og liv i parentes, for at følge hans. Hvis nogen i en del af den proces havde spurgt mig, hvem er du? Så ville jeg i bedste æseldyrs attitude havde sagt, “jeg er INGEN.” For hvem var jeg egentlig i alt det nye. Jeg skulle først til at finde mig selv endnu engang…….

Jeg har erfaret, at min identitet – hvem er jeg, betyder rigtig meget for mig.
Før jeg kom til Kina, så jeg meget min identitet i titler – hvad laver du, hvad kan du. Titler har jeg mange af, min første er i grammofonplader og løsdele, og ja, jeg ved godt at det er en oldgammel og uddød race, men sådan en er jeg faktisk. Jeg er endda uddannet fra det først hold overhovedet, og dengang synes jeg det var helt fantastisk at bruge tre år af mit liv på at opnå den titel……….

Min nyeste titel er denne her

Egentlig burde jeg være stjerne kiste glad, og det er jeg også. Den titel har kostet mest af alt jeg havde både af fysisk og psykisk karakter, og en HEL bunke penge. Der er bare noget ved den titel, jeg ikke er særlig glad for. Den kræver mindst to visitkort, og der sker et eller andet med folk, når jeg skal fortælle hvad jeg ER. Allerede efter andet – tredje ord begynder de at flakke med øjnene, og jeg kan se de langsomt har mistet koncentrationen og sikkert tænker på noget meget dagligdags, som for eksempel hvad de skal have til aften. Når jeg når til vejs ende i titlen, har de fuldstændig glemt hvad jeg startede med! Jeg forstår dem godt! Tilgengæld er jeg hel vild glad for den udtagelse, som jeg har fået sammen med titlen………………

Så tilbage til filosoffens spørgsmål

Hvem er jeg, ja, jeg er mangt og meget. Jeg er Mie, jeg er kvinde, jeg er mor, jeg er kæreste, jeg er kærlig, jeg er handlekraftig, jeg er omstillingsparat, jeg er en der opmuntre og lytter, nogen gange er jeg også utilfreds, utålmodig, stædig, sur, hissigprop, og rigtig dum, er jeg også…………………

Har du tænkt over, hvem er DU

Kommentarer
  1. Tina siger:

    Kære Mie.
    Først STORT TILLYKKE med din nyeste titel :o) Jeg ved, hvor meget du har knoklet for at komme her til; hvor meget du har investeret og udholdt af både jetlag, tid, refleksioner, penge og ikke mindst mod til at face følelserne! Så jeg forstår HVOR meget det betyder for dig, og jeg ved, at du forstår at værdsætte dig selv for den store indsats :o) Ikke for selve titlen, men for det store, den dækker over.
    Så nu er du (også) eksamineret eksistentiel psykoterapeut. Wouuhhh :o)
    Hvem er jeg? Hmm udover titlerne – så er jeg i mit oprindelige og autentiske Jeg lys, optimistisk, livsglad, rummelig og kærlig. Jeg er også dominerende, magelig og et rodehoved. På mit gamle ‘skab-dit-liv’ fandt jeg min essens i: “Jeg er en harmonisk, fri og ansvarlig kvinde” Det er jeg stadig :o) Lige for tiden skal jeg bare huske mig selv på det. Det kræver bevidsthed og beslutsomhed at ville mærke og forholde sig til det spørgsmål, du stiller – undervejs i livet. For vi ændrer os. Før hen var jeg festaben som gik sidst i seng. Utrættelig og med stort behov for et tæt socialt liv. I dag er jeg langt mere reflekterende, bliver træt og har brug for stillhed og selvvalgt ensomhed (også).
    Godt spørgsmål Mie…. jeg vil tænke videre i dag, hvor jeg er hjemme med snot i hele hovedet og bare trænger til at pleje mig selv.
    knus og tanker
    Tina

  2. Kære Tina,

    Tusind tak, fordi du som altid ser MIG. Du skal vide, at det betyder meget for mig!

    En harmonisk, fri og ansvarlig kvinde………hmm, det “smager” godt, og lyder som om det kunne være værd at bruge tid på at reflektere over!

    Jeg bliver nød til at skrive det, ja, TAK Gud, fordi vi ændre os…….Pu ha personligt kunne jeg slet ikke klare tanken om, at leve meget af det liv, som jeg levede til omkring medio 30!

    Godbedring med snotten, måske du skulle tage en lille stærk “gibbernak” og svede igennem på?
    Kh Mie

  3. Diana siger:

    Kære Mie,
    Hamrende flot titel, du har der på visitkortet, du lyder så gennemtænkt og belæst. De fleste mennesker kan jo kun genkende noget, de selv mestrer – og måske er det derfor, de stiller ind på “uendeligt”, når du lægger fra kaj og fortæller….
    Spørgsmålet – hvem er du – er godt og aktuelt hele tiden. Måske bør man stille sig selv spørgsmålet en gang om måneden eller i det mindste en gang i kvartalet.
    For mit vedkommende er jeg der, hvor mine unger er ved at være store og ikke behøver mig så meget mere som tidligere – avs, det kræver en lille smule selvopholdelsesdrift, når man har været mor i så mange år uden at spørge så meget til ens egen person og velbefindende.
    Men NU! Et nyt kapitel er startet – et kapitel, hvor der er plads til mine behov for forandring og udvikling. Ret fedt, faktisk. Det er som at være helt “ung” igen, ikke at jeg ønsker at være i 20’erne på ny, meeen det der med igen at kunne følge sine egne veje, det er FRIHED.
    Og så endda samtidig med, at jeg stadig er mor – det bedste af to verdener – jubiii!
    Så tak for spørgsmålet:-)

  4. Kære Diana,

    Velkommen til, og hvor bliver jeg dog helt i godt humør af at læse din kommentar, for jeg læser at du er der hvor friheden gør godt. Det er så livsbekræftende og fyldt af bobler.
    FRIHED, er der mon overhovedet noget mere fantastisk, end det at være jublende lykkelig over at føle sig FRI??? Gå ud i det fri, det åbner og skaber muligheder, hvis man ellers er kommet igennem den proces, hvor følelesen af frihed skaber angst………….

    Tillykke med din nyfundne frihed. Herfra glæder jeg mig over det på dine vegne. Må du nyde dine to verdner i fulde drag!

    Kh Mie

  5. Onkel Bent siger:

    Kære Mie, det ser ud som om, det er uendelig lang tid siden, at vi sad ved køkkenbordet sammen med din mor og repeterede ting som, i hvilket land er hovedstaden London, Paris o.s.v., nu kan jeg se, at jeg ikke behøver at spørge dig om, hvem der har sagt: “livet leves forlæns, men forstås baglæns” M.h.t. atlas (ovenstående/nord) vil jeg kommentere en ældre kollega fra Jylland som engang sagde til mig: “her er jeg, der er nord og her er min ma´pakke” meget mere behøves man faktisk ikke for at overleve, jeg vil indrømme at den vil virke og lyde bedre i din mor`s lydgengivelse/oversættelse. Nogenlunde som: “her æ a, der æ nor, her æ mi mapak”
    Undskyld lidt sammenblanding af kommentarer, jeg vil prøve at forbedre mig.

    Iøvrigt tillykke med dit diplom:
    Mie Sidenius Brøner

    Eksamineret eksistensiel psykoterapeut

    Eksistensfilosofisk grundlag

    fra:
    PSYKO-
    TERAPEUTISK
    INSTITUT

    Det lyder flot og jeg vil prøve at sætte mig mere ind i, hvad det betyder og står for, men det lyder samtidig for svært til, at jeg tror på, at jeg vil forstå så meget af det.

    Maria siger at vi vil holde et stort CHURASCO PARTY for at fejre det, når I kommer til Brasilien.

    Du skriver at du ønsker at komme op på mere end 100 læsere, med de evner du fremviser, varer det ikke længe og formodentlig kommer du op på et antal, som du ikke i din vildeste fantasi ville have drømt om, held og lykke og god vind, din familie kan være stolte af dig, for mit eget vedkommende er jeg vildt begejstret for din udvikling.

    Mange kærlige hilsener fra Maria og Onkel Bent

  6. Kære onkel Bent og Maria,

    Jeg sidder her og smiler, bliver rørt og stolt på engang. Tænk at min onkel, kan finde ind til min blog. TAK for dine smukke ord, og TAK Maria, fordi du altid er så kærlig og omsorgsfuld. Jeg vil glæde mig til at vi kommer en tur til Brasilien, og jeg vil glæde mig til din fest.

    Det er da simpel living; “her er jeg, og det er min madpakke, og mere behøver jeg ikke!”. Hvor kan livet være vidunderligt ukompliceret!

    Kh Mie

Skriv et svar

