Hr. Andersen rørte mit hjerte…………….

Posted: 22. oktober 2010 in Ikke kategoriseret

I søndags mødte jeg ham her live for første gang i mit liv

Jeg stod lige foran ham, og kunne så let som ingen ting betragte hans nu aldrende hænder. De hænder som har komponeret og skrevet så næverende, levende og  smukt til det danske samfund og nu også til Kina.
Et kinesisk band og kor fortolkede 14 af Benny Andersens sange på kinesisk. Sang nummer 4 er “Lille sang til Nina”, vil nærmest en dansk klassiker. Titlen ser sådan her ud på kinesisk

Sangen blev sunget af en skaldet kinesermand, som ikke bare kunne synge, han kunne også spille saxofon. Han høstede stort og velfortjent bifald for “Lille sang til Nina”. Ja, jeg vil nærmest sige at det var smukt.

Koncerten blev holdt i en smuk gammel fabrikshal på 798 (jeg har skrevet om stedet tidligere). Der var højt til loftet og rå muresten der blev dekoreret med modernet lysshow. Flotte og rustikke rammer til gamle danske tekster, i en ny fortolkning, i et nyt sprog og i en anden verden!

Benny Andersen, præsenterede selv showet og var tilskuer til det meste af koncerten. Jeg mærkede en stolthed over, at være født under samme stjerne himmel som den mand.
Lige inden koncerten sluttede, kunne jeg ikke dy mig længere. Jeg måtte over, og takke for hans besøg på denne side af jorden

Da Benny Andersen, tog begge sine hænder og omkrandsede min hånd, så skete der noget inde i mig. Her stod jeg, og mærkede disse fantastiske hænder, som har skrevet og komponeret så meget. Jeg mærkede hans ro, styke, og han holdte så omsorgsfuldt og kærligt om min hånd. Ja, sådan næsten helt på en bedstefar agtig måde.
Da jeg gik derfra, måtte jeg tørre et par tåre væk fra øjenkrogen. Den søndag, i en anden verden, da rørte Benny Andersen mit hjerte……….. TAK

Jeg vil slutte dagens indlæg med et digt af Benny Andersen. Digtigt har jeg “lånt” fra www.anettekruse.dk som lige som jeg er vild med Benny Andersens måde at formidle ord på. Nu ved jeg hvad jeg ønsker mig til jul. Benny Andersens samlede digte – jubilærumsudgaven.

Lykken
Der er noget særligt ved lykken
man kan blive helt glad
når man møder den
men også beklemt
står stille lidt
lister sig så varsomt nærmere
som i et minefelt
og hver gang man sætter foden ned
uden at ryge i luften
glemmer man enten at nyde lykken
eller blir sur over ikke at vide
hvor længe den varer
så når modgangen endelig melder sig
er det en lettelse
som om man er kommet i sikkerhed
det er nu skammeligt
for der er noget særligt ved lykken
som man ellers ikke møder
måske ligger fejlen der
man kender for lidt til den
burde sætte sig mere ind i den
jeg tror det er en træningssag.

Benny Andersen; Den indre bowlerhat, 1964

Kommentarer
  1. Anette Kruse siger:

    Kære Mie

    En rigtig dejlig blog, du har hugget der, her(-;

    Jeg mener naturligvis skrevet, men man hugger jo blokke, og med dit lån af mit lån af Andersens fine digt, Lykken, er der ligesom balance! Hehe

    Han er i sandhed en sjælden, ægte perle i Vorherres smykkeskrin, den gamle digter, og hans digte både tidstypiske; – og tidløse(-;

    Kh Anette

  2. Kære Anette,

    Velkommen til, og hvor kan jeg dog ikke være mere enig.
    Benny Andersen, er en ægte perle, og hvor er det nogle gode ord, du bruger om hans digte = tidstypiske og tidsløse.

    Kh Mie

  3. Louise siger:

    Det må have været stort at trykke hånd med mesteren udi ord og lyrik. Og så smukt og rigtigt hans digt her beskriver lykken. Kh Louise

  4. Hej Louise,

    Ja, Benny Andersens måde at udtrykke sin ord på er en smuk og sansende oplevelse.

    Kh Mie

Skriv et svar

