Hutong

Posted: 1. november 2010 in Ikke kategoriseret

I denne weekend har jeg været i Beijing, og i Beijing der er alt ligesom smukkere og mere farverigt end herude, hvor jeg bor. Denne weekend var bestemt ikke nogen undtagelse, solen stod højt og lyste på efteråret med alle sine farver. Himlen var blå (hvilken den langt oftere er her om efteråret), bladene orange/brune og luften frisk.

Vi var blandt andet en tur i hutongerne. Hutongerne er skønne. En by i byen. Husene er nærmest små række huse, og tagene har den smukke autentiske kinesiske facon. I de fleste hutonger er der ikke indlagt toilet. Toilettet finder du på husets torv og ikke alle er lige skønne, for slet ikke at snakke om lugten……….. Første gang jeg var i Hutongerne og skulle bruge et toilet, blev jeg henvist til torvet. Til et stort rum, med tre sidde toiletter, uden skillevægge og med en åben dør ud til det fri. Jeg var lykkelig for, at jeg ikke er en toiletnyder – en af dem der kan få timer til at gå på toilettet……..
I Hutongerne er der sjæl, der er anderledes og der er dejligt at være!

Inde bag de røde døre, der bor dem som er rigere og lidt finere end de andre

Vasketøjet hænger til tørrer i træerne

Tagene bliver bygget som ægte, autentisk og gedint håndværk, hvilket ellers desværre er en stor mangel i Kina

I går spillede hende her, og jeg ved godt det var hamrende provokernede, men jeg kunne ikke lade være!

Imens hun stod der og spillede sig til nogle lommepenge, så kom ordensmagten forbi. De diskuterede med pigens mor, og med største sandsynlighed ville de konfiskere pigens penge……….
Imens diskutionen gik for sig, så var det jeg lige så stille gik hen til pigen, og puttede nogle penge ned i hendes støvler. For de havde vel ikke også tænkt sig at tage de penge der var på hende, eller hvad???

I Kina er der INGEN regler og ALLE regler. Det afgørende er hvilken embedsmand der har magt til at bestemme den dag……….

Kommentarer
  1. Diana siger:

    Da jeg var med min familie i Beijing, var vi på hele 2 Hutong-ture; én tur, som var arrangeret gennem et Hutong-tur-bureau og turen gik til en “pæn” og malerisk Hutong.
    Den anden tur foregik på den måde, at vi hyrede to cykel taxaer og fik en Hutongtur, bla forbi det hus, hvor Mao blev født og boede som barn. Men Hutongen var af en helt anden kaliber, skulle jeg hilse og sige. Ekstremt fattig og ussel. Og en mega kontrast til de kolossale bygningsværker, som Hutong området var omkranset af. Vi var faktisk ret utrygge på den tur, for hvis vores taxa chauffører ville have skaffet os af vejen dér, tror jeg virkelig aldrig, at nogen ville have fundet os igen. Men vi slap ud igen og blev godt nok snydt for en enorm sum penge – til gengæld havde vi set noget meget autentisk, nærmest skræmmende og under ingen omstændigheder ment for turisters øjne….

  2. Kære Diana,

    Jeg får lyst til at komme med et dybt SUK, og undskylde mange gange på mit værtslands vegne!
    Jeg kan levende se for mig, hvad I har været udsat for, og jeg forstår I har været utrygge. Jeg tror dog ikke man behøver at være bekymret for at blive skaffet af vejen, da dødsstraffen her i landet har sin helt egen grænse……..
    Mange kinesere har kun et for øje PENGE. Penge betyder ufatteligt meget i Kina, og det er desværre ikke ualmindeligt at bliver snydt og bedraget. Kineserne har generalt ikke evnen til at reflektere og tænke langsigtet buisness. Buisness er NU og HER, og særligt os blegansigter med lange næser og blå øjne får lov at betale ekstra!!!
    I Kina er en aftale ikke en aftale og der bruges mange kneb, som i jeres tilfælde, at gøre jer utrygge og få jer til at betale! En af de meget usmagelig sider af kinesere, som jeg selv har svært ved at acceptere, da det er så anderledes et menneskesyn!

    Den dag i dag er kineserne forsat præget af deres lange historie. I dette land er der mange sår der skal heles!!!
    Endnu engang kommer jeg til at tænke på, at jeg er heldige, fordi jeg er født under danske stjerner – mulighedernes land.

    Nogle oplevelser kan dog blive en smule for autensiske……

    Jeg håber også at I havde gode oplevelser I Kina, for Kina har rigtig meget at byde på.

    Tak fordi du delte.
    Jeg ønsker dig en rigtig god efterårsdag, kh Mie

Skriv et svar

