En verden til forskel…………

Posted: 22. november 2010 in Eksistentielle temaer

Jeg sad der i mine egne tanker. Kikkede ud på floden, mærkede solens varme og følte mig usigelig heldig. Her sad jeg på den anden side af jorden, og på første ”parket” er jeg vidne til, at ikke alene får børn nye forældre og familie, de får også NYT LIV – NYE MULIGHEDER!

En ung kinesisk mand kommer hen og sætter sig ved min side. ”Undskyld”, siger han på sit gebrokne engelsk, ”vil du hjælpe mig?” Han rækker mig en lille engelsk bog med simple engelske sætninger, og han vil gerne have mig til at udtale sætningerne omkring succes – målet for succes i livet! Han fortæller mig, at han arbejder som kok, og det ønsker han ikke at blive ved med. Han bruger meget af sin fritid på at komme ved floden og snakke med udlændinge for på den måde at lære engelsk. Den unge mand har en drøm, en drøm om at blive engelsk lærer.

Vi sidder der i solen, og jeg giver ham lidt simpel undervisning, og råder ham til at høre engelsk musik og se engelske film. Han lyser op i et smil og svarer mig, ”jeg vil rigtig gerne se engelske film, men jeg har ikke nogen dvd afspiller”……….

Inden vi skilles, kikker jeg ham i øjnene og fortæller ham, at han skal tro på sine drømme, tro på at han kan skabe sine drømme til virkelighed, og at han skal blive ved med at efter sine drømme……….
Den unge mand smiler til mig, da han går, og jeg sidder tilbage og er blevet tænksom. For hvor er der en verden til forskel – hans verden – min verden. Hans verden med så mange begrænsninger og min verden med uendelige muligheder! Jeg tænker på ”mine” kære adoptiv forældre for ikke blot giver de et barn nogle forældre. De giver også barnet et NYT LIV med muligheder så store, at de gør en hel verden til forskel……………….

Skriv et svar

