Når skyld og skam bliver til FRIHED

Posted: 26. november 2010 in Eksistentielle temaer

Kender du til det at du på et eller andet tidspunkt i dit liv har gjort en handling som du ønskede at du aldrig i livet havde gjort? En handling som får det til at vende sig i maven på dig, når du kommer til at tænke på det. En handling hvor du gang på gang dunker dig selv oven i hovedet og eksempelvis fortæller dig selv, “hvor er jeg dog dum”. En handling hvor du i nogen sammenhæng føler dig skyldig og i andre sammenhæng mærker du skammen fylde din krop!

Den oplevelse kender jeg til. Jeg kender også til den oplevelse af FRIHED, når skylden og skammen ikke længere har sit dominerende tag i mig!

Som jeg oplever det er det ikke handlingen i sig selv der er vigtigst. For ethvert menneske på jorden begår fejl. Nej, det er mere hvordan jeg efterfølgende vælger at håndtere min handling der er afgørende. Om jeg vælger at gøre mere af det samme – eller jeg prøver at gøre det på en ny måde! Med andre ord vil jeg have mere skyld og skam i mit liv, eller vil jeg vælge at tage ansvar og dermed skabe mere FRIHED i mit liv………….

Et nyt år ligger lige rundt om hjørnet. Et nyt år er en god anledning til at gøre op med noget gammelt, så nyt liv kan komme til!

Kære du, er der steder i dit liv, hvor du trænger til at tilgive dig selv, så friheden kan blomstre og fylde dit nye år med LIV på en helt ny og berigende måde???

Skriv et svar

