Bang Bang Bang

Posted: 28. januar 2011 in Kina i et hverdagsperspektiv

Tænk engang at få lov til at træde ind i et nyt år to gange på et år………
Sådan er det også at bo i Kina for på onsdag går vi fra tigerens år ind i kaninens år, og her i fyrværkeriets hjemland går det ikke stille for sig. Fra nu og og den næste måneds tid kommer der til at lyde BANG BANG BANG, så jeg nogen gange tror at 3. verdens krig bliver skudt i gang! Her er ikke mange smukke farver at øjne på himlen, men tilgengæld er her knald på. Du milde kineser………..

Det kinesiske nytår er lige så stort for kineserne, som julen er for os danskere. Nytåret er ofte den eneste tid hvor kineserne har mulighed for at tage hjem til deres hjem provins og besøge familien. Tiden bruges i det nære. Der bliver lavet ekstra god mad, og der er en særlig omsorg for de ældste og de yngste. 

Der bliver giver disse konvolutter med penge i

For de ældre er det deres børns måde, at hjæpe deres forældre med forsørgelse.
Her i Kina er der ikke opsparing af feriepenge, så alle ansatte får også en rød konvolut af deres arbejdsgiver med en ekstra månedsløn. Så i det kinesiske nytår er her virkelig fest og glæde.

Jeg holder nytårs lukket her på bloggen, da jeg blandt andet skal afsted på en adoptions tur. Jeg er tilbage i kaninens år den 18. februar. Indtil dag Bang Bang Bang………

XIN NIAN KUAILE (godt nytår)

Kommentarer
  1. Louise siger:

    Jamen så godt kinesisk nytår. Når du engang er tilbage, har jeg tildelt dig en blogaward, som du kan læse mere om hos mig, hvis du har lyst til at lege med. Kh Louise

  2. Der er nu masser vi ku’ lære fra kineserne. Bl.a. det med den ekstra månedsløn eller hvad?

  3. Kære Louise,
    Tak for æren af en blogaward. Jeg vil gerne lege med, omend jeg laver lidt om på reglerne. Det kan du læse mere om her hos mig i næste uge, hvis du har lyst.

    Kære Anette,
    Ja, vi kan lære noget af kineserne og de kan lære noget af os. Spændende hvem der kommer til at lære først…….

    Jeg ønsker jer begge en god og kærlighedsrig weekend – Mie

Skriv et svar

