Stolt. Klogere. Og taknemmelig.

Posted: 11. marts 2011 in Kina i et hverdagsperspektiv

TILLYKKE Kvinder. Med kampdagen forleden.

Noget af det helt fantastiske ved at være langt hjemmefra er, at jeg bliver klogere på andre kulturere, og hvordan det også er at være menneske i andre lande.

I går var jeg sammen med disse to skønne kvinder

KOREA – ITALIEN –  DANMARK 

Over kaffen gik snakken om samfund og politik. Kvindeliv. Frihed og ansvar.

I takt med at jeg bliver klogere på, hvordan det er at bo i andre lande, så bliver jeg dybt i mit hjerte mere taknemmelig over, at jeg er født under danske stjerner. Og ikke mindst at min søn er født og opvokset i mulighedernes land.

Åh jo, jeg ved at vi både har arbejdsløshed, nedskæringer, dårlige normeringer, nedslidt skoler og en pensions alder der stiger og stiger. Og alt muligt andet som vi med sikkerhed kan gøre meget bedre endnu.

Vi har også noget fantastisk og unikt i Danmark. Vi har friheden til at vælge. Friheden til at tale. Ligeværd. Vi har løn under uddannelse og overlevelseshjælp i trange tider.

For mig har det at bo på den anden side af jorden, gjort mine egne værdier og danskhed tydeligere. Det har gjort mig meget mere end før STOLT over at være dansker!

Pssttttttttt: Just in case, jeg mener ikke sådan på den der Piaagtigemåde

Kommentarer
  1. Louise siger:

    Ja, vi har meget at være taknemmelige for som danskere. Lige i disse tider, er jeg også yderst taknemmelig for ikke at bo i Japan eller i noget jordskælvsudsat område! Men måske mærker I det på en anden måde. I er trods alt noget tættere på? Kh Louise

  2. Kære Louise, du kan tro vi herfra mærke at Japan er MEGET tæt på. Vi tænker både på jodtabeletter og evakuerings muligheder…….

    Kh Mie

Skriv et svar

