En synders bekendelse

Posted: 21. marts 2011 in Kina i et hverdagsperspektiv

I kina bliver man ikke sådan lukket ind. Nej, du skal udfylde sedler, kikkes i øjnene, i passet og ikke mindst skal du have et visa.

Jeg har haft mange visa udfordringer, fordi vi ikke var gift. Alligevel valgte vi, at det ikke skulle blive de kinesiske myndigheder, der skulle bestemme vores bryllusdag!
Nu hvor min status er ændret, har jeg været på politistationen til et lille interview hos ham her

Han sagde NEJ til, at jeg måtte tage et billede af ham, så jeg skyndte mig at tage et hurtigt et, inden han lukkede døren. Tre stjerner bærer han på sine skuldre.

Første spørgsmål gik til min undren vældig fint

  1. Tilhøre du nogen religion?
    Jeg er kristen, svarer jeg. Politimanden skrev uden så meget som at blinke. Her sad jeg og troede, at jeg skulle have en længere moralprædiken om, at jeg ikke må tale med en eneste kineser om den sag. NEJ, han gik hurtigt videre til næste spørgsmål
  2. Hvilken uddannelse har du?
    Let spørgsmål. Jeg er socialrådgiver og psykoterapeut, svarer jeg.
    Politimanden sidder og tænker lidt. Er du psykolog, spørger han?
    Ja, svarer jeg frejdigt, for hvordan i himlens navn, skal jeg forklare en kineser hvad en psykoterapeut er for en størrelse………..
  3. Er du uddannet på collega eller universitetet, spørger han?
    De to kinesere har tydeligvis heller ikke forstået hvad en psykolog er. Jeg har godt nok endnu aldrig sat mine ben på et universitet, men nu er jeg lige så godt i gang med at synde, og det går jo egentligt legende let………. Uden så meget at blinke, bliver mit svar. Universit.

Hmmm, ja sådan lyver jeg mig igennem mit interview på den lokale politistation. Politimanden er nu ikke sådan at narre. Måske han alligevel har luret mig? Han har fat i den lange ende. Det har han. Inden han vil stemple mit pas med et residence permit, så vil han have mig igennem det helt store helbreddelses tjeck.
Mit besøg på et MEGET autentisk kinesisk hospital kan du læse om i morgen.

Kommentarer
  1. Nu må så bare håbe at det kære politi ikke er bloggere, Mie (big smile). Kh A

  2. Kære Anette, NEJ det må jeg ikke håbe for det er aldrig til at vide hvad de så kan finde på……

Skriv et svar

