Mo

Posted: 14. april 2011 in Kina i et hverdagsperspektiv

I Yangshuo var jeg heldig at møde Mo. Mo inviter os til sit hjem, og det var både tankevækkende og en stor oplevelse, at få lov til ved selvsyn at se hvordan lokalbefolkningen bor på landet i Kina. Uden at overdrive kan jeg godt sige, at Mo og hendes familie lever efter simpel living. Til forskel fra vestens simpel living, er Mo og hendes families ikke tilvalgt men et eksistensvilkår!
Huset er stort. Som ofte i Kina, bor de flere generationer sammen. Vægge og gulve er af rå beton. Møblerne er spartansk. Både køkken og toilet er udenfor huset. Den eneste luksus er et stort fjernsyn. Til gengæld har familien en lille gårdhave med fritgående høns og bjergene som nærmeste nabo

Ikke mindst har Mo masser af hjerterum

Mo er lykkeliglig. Hun er heldig. Regeringen har tilladt, at fordi hendes første barn er en pige, har hun en mulighed mere! Hendes andet barn er en lækker baby dreng. Drenge er i højsæde i Kina, da det er dem der forsøger forældrene, når de bliver gamle.

Mo og hendes familie er stort set selvforsynende. Dog køber de sig til mælk. Ikke hver dag. Det er der ikke penge til, fortæller Mo mig smilende. Jeg må sige, at hun bærer sine livsvilkår på den smukkeste måde. Jeg har stor respekt for hende. Udover at være hårdt arbejdende landkone med de mest ru hænder jeg har holdt længe (Jeg gav hende en cream. Hendes første. Og anbefalede hende at smøre sine hænder hver aften), så har Mo ved egen viljestyrke lært sig selv engelsk så meget, at hun kan kommunikere med turisterne.  VILDT IMPONERENDE.

Når jeg tænker på Mo, bliver jeg stille. Ydmyg. Taknemmelig. Lykkelig. Tænksom. For selv om jeg nogen gange synes det er træls igen at skal købe mælk, støvsuge, fylde tøj i vaskemaskinen, tømme opvaskermaskinen og slå græsset med den benzin drevet klipper, så er der ikke alene en verden til forskel mellem Mo og jeg. Mo og jeg lever en verden til forskel…………..

Skriv et svar

