Et land i tro

Posted: 12. juni 2011 in Kina i et hverdagsperspektiv

Dagens indlæg er længere end normalt, så inden du sætter dig for godt til rette, så hent en kop af din ynglingsdrik, bed en lille bøn eller se blot på billederne. Nedestående er nogle af de indsigter, som jeg har fået igennem mit møde med ham, jeg vælger at kalde Vores Munk.

Hermed velkommen til et levende Lahsa, som syder af en ganske særlig bøn.                            
AOM MA NYI PAY MAY HOM
En ganske særlig bøn. Bønnen om et langt liv og alt godt for næste liv! Troen er buddhisme.

Her i Lahsa findes de to mest berømte templer i Tibet. Det ene er Jokhang templet
 

Her valfarter dagligt en masse tibetaner til. De står i kø i flere timer fra tidligt om morgnen for at komme ind og bede og ofre til deres buddhaer.

 Buddha har mange ansigter. Hvad synes du om ham her?
Endelig har jeg forstået, hvad al den vrede skyldes. Denne afbilleding af Buddha er ofte at finde ved templets indgang. Han sørger for at holde alt det onde væk fra templet med sin vrede.

Indenfor går folk pænt rundt i en række. De går rundt til de forskellige afbilleder af buddhaerne. Nogen steder bliver der tændt lys. Andre bliver der lagt penge. Andre steder igen stoppes der op for at bede buddhaen om et eller andet. Eksempelvis om at må blive rask. Få et langt liv. Flere penge. Eller at ens næste liv må blive bedre. Alle steder er der ritualer, og selv om Vores Munk fortæller meget inspirerende og levende om troen, så er det svært at forstå det hele. Han overbeviser mig dog om, at han kun ved så meget fordi, at han har været munk i otte år. Med andre ord, han ved på autentisk vis, hvad han taler om. Den almindelige tibetaner ved ikke så meget om deres tro.

Uden for templet står folk morgen, middag og aften og beder på en særlig måde. Først står de op, så gør de noget med armene, hvor efter de ligger sig helt ned på maven. Sådan kan de forsætte i timevis imens de siger deres bøn. Det handler ikke om motion. Det handler om langt mere. Det handler om bøn for dette liv og ikke mindst det næste liv.

De mest hardcore og dem der nok arbejder mest ihærdigt for næste liv, nøjes ikke med at stå det samme sted og ligge sig ned på deres lille medbragte madras. Nej, de går fremad og tager hele turen rundt om torvet og templet. De har sandsynligvis knæbeskyttere på, men det ser noget voldsomt ud. Det må være afsindigt hårdt. Og varmt. De kære tibetaner tager i den grad reininkarnationen meget seriøst. Ikke kun som en tror, men særligt ved daglig og slidsomt aktivitet. De arbejder seriøst hårdt på at deres næste liv bliver bedre end dette liv……….

Ved templet går man altid med uret. ALDRIG modsat. Der er også bedemøller, som er pyntet med flag i de fem elementers farver – rød, hvid, blå, grøn og gul. Også her går de altid rundt med uret og beder, ligger hovedet mod møllen eller kysser den.
 
I templerne er der munke, lamaer og øverst er Dalai Lama. Ovenover alt er Buddhaerne, som er det største. I følge tibetanerne er Buddhaerne også ovenover Gud.
 Alle er mænd. Eller stort set alle. Der har nemlig været en undtagelse. Den 3. Lama var en kvinde. Yes, tænkte jeg ENDELIG en kvinde. Min lykke varede dog kun ganske kort. For ved du hvad, hvem denne enlige kvindelige Lama var en reninkarnation af? En gris. En f..king GRIS. Jeg må sige, at jeg ikke havde meget andet end et fnys til overs, da Vores Munk fortalte om det. Hvilket han synes var vældig morsomt……………

Det andet tempel i byen har i flere år kun været museum. Potala Palace er det tempel, hvor Dalai Lamaerne har boet i en periode af året. Alle Dalai Lamaer er en reninkarnation af en tidligere Dalai Lama. Der har ikke boet nogen i dette tempel siden den nulevende 14. Dalai Lama måtte søge eksil i Inden i 1959. Viste du, at det højeste spirituelle ideal ifølge Dahli Lahma er medfølelse?
 Dette er den 14. Dalai Lamas vindue

Noget af det helt fantastiske ved buddhismen er disse her

Den 22. december er en gangske særlig dag i Tibet. Det er nemlig dagen, hvor alle buddhaerne kommer til jorden. For at sikre sig, at de kan komme helt ned til jorden, så har tibetanerne tegnet disse stiger overalt på bjergvæggene. Jeg synes, det er helt fantastisk for ikke alene er min mand og jeg velsignet på denne dag, nu bliver vi dobbelt velsignet med buddhaernes besøg på jorden! Den eneste detalje er i følge Vores Munk, at verden er blevet så forurenet, at buddhaerne ikke længere trives på jorden. Så det er desværre lidt uvist om de kommer helt ned eller ej………….

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s