Den smukkefranskemand

Posted: 3. januar 2012 in Ikke kategoriseret

Så er et nyt år også skudt igang her i Frankrig.
Claus og jeg syntes at vores første nytårsaften i vores nye land, skulle fejres på smukkest vis. Vi var heldige for vi fik det absoluttet sidste bord på hotellets michelin restaurant. I virkeligheden er det lidt i overkanten at gå på michelin restaurant for en som mig. For stik mig bare en eller anden spændende kartoffelret, og mine øjne blive i samme sekund omdannet til de mest glade, glitrende og lysende stjernekastere du kan forestille dig.

Her i den franske provins opleves nytåret lige så nedtonet og afslappet som julen. Middagen starter typisk ved 20.30 – 21.00 tiden. Ingen dronningens nytårstale, men det skal da ikke forhindre en i at nå boblerne inden middagen……………
Nytårsmenuen var denne

Ja, jeg tyvstjal menu kortet. Jeg var nød til at gå hjem og læse hvad det var jeg egentligt havde indtaget. Udover de fem retter, så var der også lige tre småretter der blev puttet ind imellem. Da vi nåede til kaffen kom de med denne her

chokoladebombe, som naturligvis også havde søde lækkerier inden i. Jeg kan ligeså godt skrive det som det var. En bid mere, og der vil for alvor stige chokobobler op fra min mavesæk! Her kom jeg til at grine så højt, at det pæne franske bogerskab kikkede mistænkligt på mig…………….

Lidt før klokken 24, stod jeg som altid klar. Parat til at tage et nyt år i brug. 2012. Franskmændene tager ikke tiden så nøje. Heller ikke en nytåraften.
Disse særdeles gode musikanter spillede op til dans,
 og de havde åbenbart lige nogle numre de skulle spille færdig før nedtællingen til det nye år. Et pænt stykke efter klokken 24, kom det så 1,2,3,4,5,6…………. BON ANNEE. Hvor efter de spillede “sku gamle venskab rent forgå”…………. Ja, så fik jeg igen grineflip, imens jeg danse alt det bedste jeg har lært.

Det er ikke nogen hemmelighed, at Frankrig ikke er det nemmeste land at være i som udlænding. Det er bestemt ikke alle der synes vi har noget at gøre her. Derfor gjore det også et mægtig stort indtryk på mig, da hotellets bestyre i egen person, kom hen og ønskede os godt nytår. Han havde chokolade med. Med guldkant på. Han kunne jo ikke vide, at synet af chokolade, fik min mavesyre til at køre op og ned som en elevator i højeste fart. Jeg ignorede det. Altså mavesyren. For ham der bestyren. Han er dældulme flot. Ja, jeg vil gå så vidt som at skrive, at han er en meget smukfranskmand. Derudover så gjore han det smukkeste, det mest anerkendende, det mest velkomstagtige, han kunne gøre. Ham der den smukkefranskemand. Han tog sine smukkefranskehænder. Satte dem på mine skuldre. Så kyssede han. Mig. Først den ene kind. Så den anden kind. Sådan gik det til, at jeg startede mit nye år med at blive budt velkommen af Chartres virkelig pæne borgerskab. På den aller smukkeste måde…………….

Kære læser,

Må dit nye år,
være eksklusivt som de bedste michelin retter.
Sødt som den skønneste chokolade.
Boble som den mest vidunderlige champange.
Fuld af melodi, som det gladeste orkester. 
Smuk som den smukkestefranskemand.
Og ikke mindst,
når mørket sænker sig,
må du så have den mest glitrende stjernekaster,
som sørger for at der bliver kastet rigeligt med lys ind i mørket!

GODT NYT ÅR

Kommentarer
  1. Elsebeth siger:

    Du kan maile til mig, hvis du vil have et råd mod jet lag; jeg har brugt med held i mange år.

    • Hej Elsebeth,
      Jeg bliver HELDIGVIS ikke ramt af jetlag her i Frankrig, men jeg skriver til dig, da jeg rigtig gerne vil kende din gode opskrift. Det er jo aldrig til at vide hvad fremtiden bringer…….

Skriv et svar

