At træde ud i verden

Posted: 26. januar 2012 in Ikke kategoriseret

Hvor mærkeligt det end lyder, så var det rent socialt meget nemmere for mig at integrer mig i Kina end her i Frankrig. I Kina var der et enormt stort expat miljø. Blot i den lille kinesiske by på cirka 300.000 mennesker, hvor vi boede, var vi omkring 50 danskere da vi var flest. Plus en masse andre nationalitet. Et kæmpe netværk. Med mulighed for et rigt socialt liv. Paradoksalt nok benyttede jeg mig meget lidt af det netværk. Jeg valgte nogle få gode venskaber. Det var nok for mig. Ellers valgte jeg ret bevist ikke at bruge expat miljøet særlig meget. I min nuværende erfaring her i Frankrig ved jeg, at der er en verden til forskel på at have muligheden for social kontakt, og selv vælge den fra. Og ikke have muligheden og ikke kan vælge den til!!!

I Kina er et af mine ønsker, også at være der hvor kineserne er. Blandt andet går jeg i en periode i et ægte kinesisk fitnes center. Det er i vores nabo by, som er meget lokal og har omkring 2.500.000 indbyggere. Jeps, du læser rigtigt. Cirka halvdelen af hele Danmarks befolking………..
Det er noget af en oplevelse. Ikke mindst for kineserne! Jeg kan roligt skrive, at det ikke er hver dag, at de får en blegansigt som mig i deres medlemsskab. Helt bogstavligt så går alt i stå, de første gange jeg træder ind. ALT. Muskel fyrene stopper midt i deres træk i maskinerne. Rengøringskonen står stille med sin kost. Tiden står stille. Kineserne stiller sig op og glor. Direkte på mig. Åbenlyst. Åh jo i Kina må de få meget glo suppe for de er meget ligefremme. Ikke særlige generte. Heller ikke særlig tilbageholdne. De GLOR. De kan også finde på at rører. Det er bestemt ikke hver dag, at alle har muligheden for at kikke ind i et par blå øjne. Så naturligvis er de nysgerrige og undersøgende. Så bor du i Kina. Har meget blå øjne og er lidt genert anlagt er det en rigtig god ide at komme over det. Hurtigt.

I denne uge er jeg meget aktiv. På den gode måde. Vil Claus sige. Det er længe siden jeg har svedt så meget. Endda på den sjove måde! Og næsten uden at tale. Længe leve. Kropsproget!
Hvad jeg bedriver tiden med kan du læse om i morgen.

Jeg træder ud i verden for, når  Moses ikke kommer til bjerget, så må bjerget komme til Moses……..

Kommentarer
  1. Madame siger:

    Spændende at læse, Mie – jeg var slet ikke klar over, at et blegansigt vækker så meget opsigt i Kina. Jeg kommer til at tænke på, at man omkring år 1900 udstillede eksotiske fremmede i Zoologisk Have i København. Der var blandt andet indianer-udstilling, neger-udstilling og kineser-udstilling.

    Hvor er det flot, at I motionerer så målrette! Ha’ en dejlig dag ♥

  2. Louise siger:

    Må bjerget finde Moses. Gud tur ud i verden!

  3. Kære Madam, tænk en gang at vi har udstillet eksotiske mennesker i zoologisk have. Godt vi er kommet videre i vores udvikling……..

    Tak Louise,

    God dag til begge de kære damer

Skriv et svar

