allo, ere, eart, elen, elp………..

Posted: 2. februar 2012 in Ikke kategoriseret
Tags:

ENDELIG

I går havde jeg min første fransk undervisning her i Frankrig.
Jeg har aldrig haft fransk før.
Altså på nær omkring de 25 timer jeg nåede inden vi kom til Frankrig.

Der gik det til gengæld også stærkt

Ej, ej, ej

Meget stærkt

Prøv lige at se her

Est

Hvordan vil du udtale det?

Ok, jeg vil give dig lidt hjælp

Du skal IKKE udtale det som du vil i Danmark

Det kan nærmest siges i et bogstav

Et bogstav som hverken findes på engelsk eller fransk

Hvor er du god, det er helt rigtigt æ

Bare jeg var lige så god som dig

Har brugt det mest af 1o timer på at lære at forstå, at est bliver til æ

Det giver ikke meninge for et visuelt menneske, som jeg!

Som du kan læse her, så går det temmelig stærkt for mig med det franske

Jeg kan næsten ikke følge med

Inden længe så ser du mig på gader og stræder i store spændende meningsudvekslinger

Om livet

Verden

Kærligheden

Eller jeg har vel lov at drømme……..

Når vi taler engelsk har jeg heldigvis et lille forspring

Jeg kan nemlig både sige

Hallo

Here

Heart

Helen

Help
Må din dag bide sig fast
på den varme måde
midt i alle kuldegraderne

Kommentarer
  1. Madame siger:

    Hep hep med det franske, Mie! Du skal nok få lært at sige Je t’aime 🙂

  2. Marie siger:

    Ja, det franske sprog er “en svær en”. Jeg synes lyden af sproget er meget smuk og nyder, når vi er i landet på ferie.Indkøb foregår med enkelte gloser og pegefingeren!
    Jeg kan fortælle dig en sød historie fra virkeligheden. Min mand higer og søger i gamle bøger, så her sidste år fik jeg kendskab til en kusine bosat i Frankrig gennem de sidste 25år—dansk gift. Vi var sammen her i december måned, vi snakkede om det franske sprog. Hun fortalt om en tur til Paris, hvor hun ville bestille menuen…efter flere forsøg, slog tjeneren over i engelsk. Han troede de var turister. Jeg blev vred og fornærmet, sagde hun, for hun syntes selv, at hun magtede det franske sprog efter alle de år dernede. Ak ja…….

  3. Elsebeth siger:

    Begynd med at lære hvilke bogstaver, der – både som første og sidste – ikke udtales på fransk. Derfor udtales “est” som “æ”.

    Det var værre med ham, der var til studentereksamen i fransk. Censor sagde, “Ser man det!”. Den arme student troede. at censor talte fransk og bad ham bøje et verbum efter 1. bøjning. (Vi udtaler jo heller ikke alle bogstaver – “det” udtales uden t-lyd.)

    Held og lykke – lige pludselig går der sport i det!

  4. Tak for heppe koret Madam, jeg har brug for det. Jeg kan allerde læse, at du er en haj til det der med fransk. Du kan skrive sammentrækninger. SUK………. Har til gengæld regnet ud hvad du skriver 🙂

    Kære Marie, de der franskmænd de er nogen gange så utrolige, at det er værd at skrive hjem om! Kan godt forstå din kusine blev noget stram i masken. Det er som om nogle franskmænd ikke forstår, med mindre man taler helt, flydende perfekt i det rette toneleje.
    Ja, ak ja………..

    Tusind tak Elsebeth, nu giver det mening for mig. Det med endelsen på est har jeg ikke tænkt før. Selvfølgelig er det sådan det hænger sammen. VOILA

    Tusind tak til jer skønne kvinder, fordi i beriger mit liv………

  5. Xharlotte siger:

    Min bedstefar hed Høst til mellemnavn – men det må jo forsvinde helt på fransk, ikke!?

    • Ej, hvor skønt Charlotte. Ja, Høst tror jeg sandelig ikke man kan hedde på fransk. Sjovt, vil prøve at spørge min underviser.

      Jeg har fået svar på dit spørgsmål. I Frankrig, vil man skrive Høst, som Heust, og udtale det “øst” 🙂

Skriv et svar

