Er lykke er et valg?

Posted: 3. februar 2012 in Ikke kategoriseret

Jeg kan lige så godt skrive det som det er

I dag er det ALVOR

Ikke noget med sjov og ballade

Nej, i dag er det helt ind til benet

Der aller inderst inde

Hvor livets kerne sidder

Der hvor du kan mærke

Temperaturen på dit liv

Det liv du lever lige
NU og HER

Tør du kikke dig selv i øjnene?

Tage imod dit ærlige svar?

Hvorfor nu så seriøst?

Jo, det skal jeg sige dig

Jeg har ligget vågen i nat.
I går læste jeg grufulde ting på Jyllands Postens net avis.
Sygeplejersken Bronnie Ware har interviewet døende mennesker.

Du må gerne holde dig for øjnene,
imens du læser de skræmmende top 5 hit

Her kommer de:

1. “Vil ønske, at jeg havde haft modet til at leve, et liv, der var tro mod mig selv, ikke det liv som andre forventede af mig”

2. ” Ønsker jeg arbejdede mindre”

3. ” Ville ønske, at jeg havde haft modet til at udtrykke mine følelser”

4. “Jeg ville ønske, at jeg havde bevaret kontakten til mine venner”

5. “Jeg vil ønske, at jeg havde tilladt mig selv at være lykkelig”

 

Ikke sjovt, vel?

Nu ved jeg godt der her ikke glæder dig.
Sådan en som dig, lever dit liv fuldt ud.
Helt autentisk og lige efter det inderste af dit hjerte.
Jeg tænker bare, at du måske kender nogen,
der kender nogen, der kan mærke bare en lille bitte prik af angst,
hvis de læser ovenstående.
Gider du lige spørge dem fra mig?

Tror du lykke er et valg?

For hvem gider egentlig at ligge der
og skal dø,
and no return?
Ikke mig………

Må livet være dit
i den aller bedste udgave
af DIG
NU hvor din sendetiden ER her……..

Bon week-end
Mie

Pssssttttt: Glæd dig til næste fredag. Der bliver her fest. På den gode og livsnydende måde. Så tag endelig alle venner og fjender med tilbage

 

Kommentarer
  1. Madame siger:

    Ja, jeg tror, lykken er et valg, Mie! Knagende godt blogindlæg – tak og klem!

  2. Eva Maria Nielsen siger:

    Hej Mie! Jeg læste også artiklen og synes, den var hudløs ærlig. Jeg tror, når man husker på, at man kun har en begrænset levetid, så får meget en anden dimension. Og så får man pludselig øjne op, at der er mange ting, som gør en lykkelig, som man ikke kan købe sig til eller arbejde sig til.🙂
    Bonne chance et bon week-end! Joie à toi!

    Eva Maria

  3. Louise siger:

    Kan ikke finde LIKE knappen, men jeg liker meget det her indlæg

  4. Marie siger:

    Jeg har lige læst artiklen, jeg må sige, den giver stof til eftertanke. Det gør dit super gode og altid aktuelle blogindlæg også.
    Det er sørme med at være nærværende her og nu.
    Ja, jeg tror lykken er et valg, man selv foretager, for man ved jo inderst inde, hvad der glæder og beriger ens dag. Her indgår børnebørnene tit. Det kan ofte være de ganske små ting, der varmer og gør en lykkelig. Jeppe på 6år fik mig til at “svæve” her forleden dag. To børnehaveklasser var samlede -49børn- fik fortalt om Dragen Puf og om,hvordan voksne mennesker mister barndommens fantasi. Som den eneste rakte Jeppe hånden op og sagde, at han kendte en, der stadig havde fantasien i behold, nemlig hans bedstemor! (mig). Han fortalte mig det selv med varme og glød i de dejlige brune øjne, han har. Jeg kender børnehaveklasselederen og har også fået historien af hende.

    • Åhhh Marie, hvor er det rørende. Tænk at have en bedstemor som dig……… JA, vi voksne kan så sandeligt lære noget af de kære børn. Fantasi. Og leg. Så skønt og livsbekræftende…………

  5. Elsebeth siger:

    Lykke, ja hvad er lykke – For mig er det ikke en evig tilstand, men en følelse, som man ikke kan bygge et gæsteværelse til – for når den pludselig er der, så fylder den hele huset. Når den er taget af sted for at glæde en anden, sidder jeg tilbage med en følelse af at være glad og tilfreds – og heldig. Som min søn siger, “Mor, du siger så tit – Åh, hvor jeg heldig. Du er heldig, FORDI du synes, du er heldig.”

  6. Laura R siger:

    Enig, lykke er et valg! Det er også derfor jeg mener at det er så pokkers vigtigt, at det vi har omkring os, er noget vi elsker.

  7. livsmod siger:

    Lykke KAN være et valg, hvis man har energien, overskuddet og eller ressourcerne til at vælge. Ikke alle mennesker har det valg, de har drømmen om et valg. Hvis du kan vågne hver dag og tage et aktivt valg om at lykken skal være nærværende i dag, så tillykke! For så har du et overskud, som ikke er alle forundt. Lykke er en luksus vare.

    Men desværre er den ikke længer kun det, et tilvalg eller en luksusvare, det er blevet en målestok for hvor sucessfuldt dit liv er. Dét synes jeg er næsten lige så skræmmende som, at døden er blevet til en modsætning til livet frem for en forudsætning for livet.

    Vi skal alle dø, det er sikkert og vist. Heldigvis er vores tid her begrænset, det uendelige er ikke vores. Vores tid kommer og det er en af de ting som vi som postmoderne mennesker stadig ikke kan kontrollerer eller helt få bugt med.

    Jeg kan ikke lade være med at synes at lykke ikke må være det der er afgørende for livets målestok, for så er det svært at ikke at fejle noget så grusomt. Troen, håbet og kærligheden, derimod, det kan jeg bedre forholde mig til.

    • Kære Livsmod, hvor er det vis og klogt det du skriver. Jeg er vild med dine nuancer!

      Det er så spændende et tema det med døden. For det er en af de ting vi alle er helt sikre på. Der kommer en dag, hvor vi skal dø! Det er som om døden forsat er et tabu. Svært at snakke om. Måske fordi vi ikke har den store lyst til at forholde os til, at en dag er det slut? Er det ikke vigtigt at være bevist om, at døden er en forudsætning for livet? Det er blandt andet derfor vi skylder os SELV, at tage livet alvorligt. Eller hvad???

      Tro, håb og kærlighed er ord lige efter mit hjerte!

  8. Hulemor siger:

    Meget tankevækkende artikel, som jeg første gang hørte om i ugens løb, da min far ringede og fortalte, at han havde læst den. Min mor døde for et år siden, og han har ikke haft meget livsglæde efter det. Han har været meget, meget ulykkelig og forladt. Men den her artikel havde fået ham til at tænke over, hvad han skal gøre med den tid, han selv har tilbage. Han er ikke ung længere, men har absolut potentiale til mange gode år endnu, og artiklen havde fået ham til at tænke over, at han stadig har et valg. Også i forhold til os, sine børn – vil han leve, eller vil han ikke leve?
    Måske skulle man hænge de fem spørgsmål op på køleskabet og skæve til dem i ny og næ?…

    • Åhh, hulemor jeg er så begejstret for din far. Tænk et overskud og mod han har midt i sin store sorg. Så forbilledligt…………

      Nej, de fem spørgsmål er ikke noget dårligt at skæve til i ny og næ.
      Jeg har lavet et lille skilt til mit køleskab, hvor jeg har skrevet “Livet er en gave. Hver dag. Tag det. Lev det!”

Skriv et svar

