Kærlighed til argentinsk tango

Posted: 10. februar 2012 in Ikke kategoriseret

Dejligt du er her

Glæd dig

I dag er her skønt at være

På den helt igennem danse agtige måde

Kærlighed

Nærvær

Kontakt

To hjerter

Fire ben

Er nogen af dagens nøgleord, hvor jeg giver ordet til en ekspert

En ægte tango ekspert

Bärbel Rücker som oprindeligt er fra Tyskland bor i dag i Danmark,
hvor hun har en lille danse skole i Valby.
Heldigt for dig, for drømmer du om at afprøve tango, så er det nu du skal slå til.
Bärbel er vild med tango, og synes alle skal have mulighed
for at mærke kærligheden til denne dans.
I hele februar måned giver Bärbel 50% rabat på begynderkursus til alle det læser
med på denne blog. Så kridt skoene og kik mod Buenos Aires
Du ved der hvor drømmene er………. 

Må du nyde dansen

I 1997 ser jeg – Bärbel Rücker, filmen ”The Tango Lesson” af Sally Potter.
Jeg er med det samme fascineret af den argentinske tango,
og hvordan hovedpersonen kaster sig ud i at lære dansen.

Jeg tænker,

Jeg vil danse argentinsk tango. Jeg må lære det. Det skal være nu.”

To dage efter besøger jeg min første milonga (danseaften) i Bonn.
Her har jeg mine første gode danseoplevelser.
Jeg er helt solgt.

Dansen har efterfølgende forandret hele mit liv.
I starten skifter jeg mit tøj – farve og form.
Og mine sko får hæle på.

En forandring fra praktisk til feminint.

Allerede efter få måneder, begynder jeg at rejse til udlandet for at danse.
Her møder jeg kærligheden – en dansk tangodanser.
Takket være ham, lære jeg at tale dansk og kommer til Danmark.

Argentinsk tango er en social dans.
Den bliver danset på milongaer & practicas (øveaftener) verden over.
Danseparrene følger danseretningen (imod uret), og der danses i flere baner.

Et dansegulv kan godt blive tæt pakket,
men i bedste tilfælde passer alle på hinanden.

Argentinsk tango er et sprog, der bliver talt med kroppen.
Og hjertet.

Dansen fungerer bedst når begge dansepartnere lytter til hinanden.
Og til musikken.
Alle tre har noget at sige,
og rollerne er ikke et spørgsmål om aktivt eller passivt.

Kvinderne kommer til at gå meget baglæns,
mens herrerne gå fremad,
holder øje med dansegulvet og følger danseretningen.

Det kræver en del tillid fra en kvinde at lade sig lede baglæns,
og det er en stor opgave for herrerene at passe på deres dansepartner.

Kun i trygge rammer kan vi slappe af.
Koncentrere os om partneren og musikken.
Fortælle hinanden, om musikken og vores følelser.

Argentinsk tango er at gå sammen!
At være sammen i øjeblikket.

Argentinsk tango er en dans med en omfavnelse.
To hjerter.
Og fire ben.

Det handler ikke om at lave gymnastiske øvelser,
ikke om vilde figurer, ikke om at vise sig frem!
Tværtimod.
Argentinsk tango er nærvær.
At tage imod et andet menneske,
og musikken.

Uden at tabe sig selv.

Når man danser argentinsk tango,
kommer man tæt på mange mennesker.
Tit har man ikke haft kontakt før,
heller ikke talt sammen,
inden man omfavner hinanden.

Kærligheden til denne dans,
er nok til at opleve magiske øjeblikke,
mens vi ”taler” tango til hinanden.

Her danser jeg sammen med Theo fra Schweiz

Jeg har undervist i argentinsk tango siden 1999.
Siden 2008 arbejder jeg som Tango dj, og i
2009 starter jeg min egen danseskole – Tanzbar v/Bärbel Rücker

Kik forbi.
Måske er
Argentinsk tango
Lige noget for dig………..

Kommentarer
  1. Madame siger:

    Hvor er et spændende at læse – jeg vil gerne tro, at tango er en helt speciel og livgivende dans. Det er også vidunderligt at kigge på folk, der dansker tango. Så du mon dansefilmen ‘Strictly Ballroom’ i sin tid? Den fik mine øjne op for dansen …
    Kh

    • Hej Madame!
      Ja, helt enig med dig: Strictly Ballroom er en fantastisk dansefilm. Jeg kunne altid godt lide at danse og besøgte også to danseskolekurser. Men at danse standard og latin er noget helt andet end tango. Tit er det danseskolerne der tilbyder nogle danseaftener hvor parrene kommer og KUN danser med hinanden. I den argentinske tango verden har jeg oplevet noget helt andet.🙂
      KH
      Bärbel Rücker | Tanzbar
      Argentinsk Tango | Undervisning & Tango DJ

  2. BEGYNDERINTRODUKTION hos Bärbel Rücker | Tanzbar

    Special tilbud for Change is a possibility læsere:
    50 % rabat på begynderintroduktion i februar 2012

    Undervisningen foregår i weekenderne i februar 2012 [11. & 12. | 18. & 19. | 26.] fra kl.18-20 både lørdag og søndag.

    Change is a possibility-tilbud: 1 dag 125 kr. / 2 dage 200 kr.

    Læs mere om begynderintroduktionen.
    Februar program “Argentinsk Tango hos Bärbel Rücker | Tanzbar” 2012

    TILMELDING & INFORMATION
    info@tanzbar.dk
    +45 – 4143 9113

    Glæder mig til at vise jer vejen til tango!

    Bärbel Rücker | Tanzbar
    Argentinsk Tango | Undervisning & Tango DJ

  3. Marie siger:

    Ja, tango er en smuk og følsom dans. Den giver meget til de udøvende.

  4. livsmod siger:

    åh det ville være vidunderligt! Men jeg tør ikke. Men drømmen er der😀

  5. Jeg ønsker en skøn og dejlig dag, til alle de damer hjemme i Danmark🙂

Skriv et svar

