Et øjebliks dvælen………

Posted: 23. februar 2012 in Ikke kategoriseret

Jeg har lyst til at dvæle et øjeblik
ved denne der hverdag.

Her i Chartres er der to gange om ugen torvedag.
Her kan købes et væld af sprøde grøntsager,
fisk der er så friske at de næsten er umulige
at stege hele. Oste så mange, at jeg
aldrig har set lignende mængder og om
lørdagen kan der købes de mest sprøde,
saftige og velstegte kyllinger.

I byen er her et væld af den ene mere lækre
delikatesse butik efter den anden. Lige uden
for byen har vi Frankrigs største økologiske
supermarked.
Som du kan læse,
har jeg sandelig ikke meget at
klage over fra den helt igennem
mad glade side!

Franskmændende bruger en del af
deres inkomst på mad og skønne
delikatesse vare. Derfor er det også
meget underligt at erfare deres
køkken standard. Her er der ikke
meget at skrive hjem om, eller også
er der!

I vores ellers helt unikke lejlighed
indeholdte køkkenet følgende,
(og det er ikke uanmindelig standard)
da vi flyttede ind:

Kogeblus

Bordplade

Køkkenvask

Disse tre ting skulle vi i en hulens fart
bygge vores køkken på

Vi har forsøgt at skabe vores egen lille
hyggelige franske landkøkken. Mest ud
fra princippet hvad vi allerede havde af møbler.
Her kan du se et lille hjørne, og det er blandt  andet
i køkkenet vi hænger ud om morgnen over vores spil

I går modtog jeg en sød mail fra en af jer
kære blog læsere. En mail om, hvordan
de hjemme hos hende engang om ugen
har holdt fest.

De har pyntet op

Anrettet hverdagsmaden pænt

Iført sig pænt tøj

Krøllet hår

Alt det til ære for

HVERDAGEN

Det synest jeg dældulme helt
igennem er nærvær i aller højest
og smukkeste hverdagsagtig stil.

For skal hverdage ikke tages alvorligt?

Er det ikke her vi skal finde glæden?

Og meningen?

Har hverdagen ikke krav på at leves
og ikke bare overleves?

Jeg har arrangeret en lille eksklusiv fransk skål

Til dig

Mig

Og hverdagen

Skål du gode gamle hverdag
Tak for din forudsigelig-
og trofasthed. Uanset hvor meget
jeg end forsøger at rende fra dig,
så står du altid der med en åben favn.
Venter på at jeg kommer tilbage,
og indtager din dag.

Åhh jo, nogen gange er du kedelig
Al for praktisk
For travl
og grå, men
du er altid til at regne med.
Svigter aldrig.

Undskyld at jeg nogen gange tager
dig for givet!
For kære hverdag, det er jo netop
på grund af dig, at jeg kan glæde mig
over alt det skønne, usædvanlige, fest-
og eventyrlige………….

Gør du noget særligt ud af din hverdag???

Psssttt: Jeg ved ikke med dig, men jeg har føjet noget Turell på min SKAL læse liste

Kommentarer
  1. Madame siger:

    Hvor er det smukt og rigtigt, Mie! Vi skal skønne på hverdagen og gøre den festlig – den skal ikke bare overleves, men nydes.

    Jeg synes, I har et superhyggeligt køkken! Er det mon fordi franskmænd går meget ud at spise, at de nedprioriterer køkkener?

  2. Marie siger:

    Ja, hverdagen skal leves og opleves på smukkeste vis. Det kan den på mange måder. Her hos os er det ofte farmors gamle antikke rødvinsglas, der bliver sat på bordet på en hverdagsaften sammen med en god flaske rødvin. Så går snakken og vi nyder synet af de smukke glas, der tidligere hos farmor kun kom frem til gæstebud. Jeg læste engang et sted: Hverdagen er, hvad man gør den til.

    Hvor er dit køkken skønt og personligt……Jeg er vildt forelsket i det sorte skab til højre. Det må I have med fra tiden i Kina, ikke ?

  3. Kære Madame,
    Min oplevelse er at franskmændene både går ud og spiser og spiser hjemme.

    Marie,
    I mit barndomshjem havde vi også noget særligt service som vi brugte til pænt brug. En sjov tanke. Her i huset bruger vi det meste af det vi har hver dag.
    Lyder til at farmors glas er i god brug :-).

    Du kan ikke se det på billedet, men der står to ens skabe ved siden af hinanden, og de er ganske rigtigt nogen jeg har fået lavet i Kina. Nu er de så blevet til franske køkkenskabe………….

    Må I to kære damer nyde denne sidste hverdag i ugen.
    Gøre den til det den hverdag.
    Der passer dig.
    På bedste vis.
    Derefter.

    Bon Weekend

  4. Heidi Vilsgaard siger:

    Smukkeste skønneste Mie, sidder her på mit job og fælder en lille tåre over at læse sit indlæg om “hverdagen” – det er så rigtigt… Stor betydning for mig – griber dagen i dag og gør den til noget særligt, på grund af dig 😉
    Vil meget gerne snart besøge dig smukke..

    Skøn weekend til dig/ jer..

    Håber det er okay jeg kopierer dine ord over på min fb side, synes der er flere der skal have glæde af dine smukke ord..

    Stort knus

    • Kære søde Heidi,

      Hvor dine ord her langt hjemmefra varmer dejligt i mit hjerte.

      Glæder mig til at du kommer hertil. Du vil helt sikkert elske det, og det vil jeg også………….

      Pas på dig, og må din dag være noget ganske særligt

  5. […] i dette NU er det helt igennem dejligt at være tilbage i den gode, gamle, trygge og velkendte HVERDAG Like this:LikeBe the first to like this post. Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. […]

Skriv et svar

