Sådan er det. For mig!

Posted: 30. marts 2012 in Ikke kategoriseret

Jeg kan ligeså godt skrive det som det er.
Dette indlæg er ikke helt det jeg forventede,
at jeg ville skrive.
I går.

For mig der er det ultimative sværeste ved,
at være mor,
at se tilbage på de situationer og omstændigheder,
som jeg så umådelig gerne vil spole tilbage til.
Blot for at en enkel gang mere,
at få muligheden for at gøre noget
andet, end det jeg gjorde.
Dengang.
Med andre ord, få lov til en ommer.

Jo, jo jeg har intet gjort med onde hensigter.
Og nej da, Mike har ikke lidt nogen nød.
Sådan da.
Og ja da, jeg gjorde det bedste jeg kunne.
På det tidspunkt.
Det retfærdiggøre jo ingenting.
Overhovedet.

Jeg har mere end en gang været ved at kaste
op af skyld og skam over min
egen begrænset moderevne.
Set i bakspejlet.
Ikke dengang.
Dengang havde jeg så travlt med,
at have ondt af mig selv…………..

Når jeg forsøger at tale med Mike,
om de ting jeg så umådeligt gerne
vil havde gjort anderledes,
får han meget hurtigt nok.

“K**t “, siger han så

Meget højt

Så selv jeg kan forstå, at han for denne
gang har fået nok af at høre
på mit psykologp*s

I dag kan jeg ikke lade være med at smile.
Sådan har det ikke altid været!
Muskler har han nok af,
den unge mand.
Og mod.
Til at sige fra.
Og til.
Jeg føler mig godt tilfreds.

Udfra mit perspektiv er det afgørende ikke
nødvendigvis, hvad du har bidraget med
i dit barns fortid.

Det afgørende er om du tager dit bidrag
på dig. Om du nok så meget tynget af din
egen skyld og skam tager ansvaret på dig,
og væk fra dit barns skuldre.

Ikke lader som om det ikke er sket.
Bare fordi det giver dig kvalme,
og ikke er kønt at kikke på.

Selv et voksent barn har brug for,

Kærlige

Rummelige

Nærværende

Omsorgsfulde

Støttende

Ansvarlige

forældre, hvis du spørg mig.

Forældre der ser på sit barn
med glæde og varme.
Ser på sit barn,
med kærlige og stolte øjne.
Ser og rummer sit barn,
præcis som den barnet ER.
Også selvom barnet er
blevet voksen.

Hvis du spørg mig, så har
selv voksne børn brug for
forældre der tør tage ansvar,
for det som de ikke har gjort godt nok.
Forældre der er klar til at gå en ekstra mil,
hvis det er det der skal til……………..

Sådan er det. For mig!

Hvad siger du???

Tør du kikke din forældre evne dybt i øjnene………………..

Kommentarer
  1. Madame siger:

    Det var smukt at læse, Mie, og jeg kan kun give dig fuldstændig ret. Jeg har en søn, der har meldt sig helt ud af familien, så jeg kan desværre ikke gøre mere, hvor meget jeg end gerne ville.
    Ønsker dig en kærlig weekend

    • Kære Madame,

      Tak fordi du deler noget så nært og personligt.
      Hvor det knuger mit hjerte. Jeg forestiller mig at det må være et stort tab, at blive valgt fra af sit barn. Det må føles meget magtesløs at være et sted, hvor det opleves at der ikke er mere at gøre.

      Jeg sender dig mine aller
      kærligst tanker
      Mie

  2. Tina siger:

    Vi var så unge, – så ubekymrede,
    – så sorgløse og uden dødsangst.
    Vi kunne gå på vandet,
    var så meget klogere end vores egne forældre,
    vi havde styr på det meste og var uovervindelige.

    Lige indtil barnet lå der med verdens mindste lille mund og store tillidsfulde øjne. Hun kikkede på mig som om jeg vidste, hvad man nu skulle gøre…..Jeg kikkede på hende og jeg kan huske at jeg tænkte: Åhh min Gud, hvordan skal jeg dog passe på dig du lille menneske ….?

    Jeg har også lavet brølere Mie…. der er noget, jeg skammer mig over, og der er noget, hvor jeg lidt nemmere kan grine af mig selv.

    Jeg tænker og jeg ved, at intet menneske bliver til et menneske uden også at opleve smerte, savn, frustration og gråd. I dag er jeg godt tilfreds med, at jeg ikke formåede at fjerne ALLE de sten, der lå på Marias vej. Oven i købet lagde jeg selv et par stykker foran hende… ikke med vilje, men sådan blev det. Hun har selv været nødt til at lære at bukke sig ned og fjerne nogen af dem.
    I dag er hun et stærkt menneske, – hun kender sin egen begrænsning og hun kender sin egen styrke. Hun kan trøste sig selv, og hun kan bede om hjælp.
    Vel har hun sorg og smerte til nogle terapitimer….men hun lever et godt og jævnt liv med sig selv og med andre mennesker.

    Helt stort er det i dag at se hende sidde med sin egen datter i armene. Jeg ved, at hun er fyldt af det selvsamme ønske om at beskytte Bjørk for al verdens smerte, og jeg ved, at også hun kommer til kort. Fordi hun er et menneske.
    Og Bjørk vil hade hende, råbe ad hende – og elske hende resten af livet.

    Jeg kom i tanke om en gammel fortælling. Ved ikke om jeg kender den helt korrekt men her kommer den som jeg husker den:
    To kvinder sloges om et lille barn. De påstod begge, at det var deres – og de hev og sled i hver sin ende af barnet. Landsbyens ældste blev hidkaldt for at afgøre striden, og da han havde hørt på dem og set deres kamp, sagde han: Hold nu begge i hver af barnets arme og træk til – så vil jeg kløve barnet i to halvdele, så I får hver en halvdel….! Da slap den ene kvinde barnet og sagde: Nej, gør det ikke!
    Og den ældste kunne med det samme se, at netop HUN var den rigtige mor.

    Størst af alt er en mors kærlighed til sit barn.

  3. Kære Tina,

    Er det øverste dit eget citat? Hvor er det smukt. Og sandt.

    Jeg kan ikke være mere enig med dig, at være mennesker betyder både glæde og smerte. Det jeg skriver om i mit indlæg, går ud over det “almindelige”, hvis jeg kan skrive det på den måde?

    Det må være så stort og bevægende at se sit eget barn være forælder. Jeg kan næsten sidde her og få tåre i øjnene bare af at tænke på det…………

    Sikke en stærk fortælling du har. Meget gribende og sandt for mig. Størst af alt er min kærlighed til mit barn……………

    Må din dag være kærlig

  4. livsmod siger:

    Det er et dejligt indlæg. Fuld af doser af alt det rigtige.

    Historien er bibelsk, den stammer fra det gamle testamentes Første kongebog kap.3,16. Salomons dom. http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx?book=1kong&id=1&chapter=3b#16

Skriv et svar

