Ord fra en livsklog dame

Posted: 2. april 2012 in Ikke kategoriseret

Da jeg læste til psykoterapeut havde jeg en skøn kvinde,
som underviste i familie terapi. Hun er en af de
mennesker som med sin livsklogskab og medfølelse
har gjort en forskel i mit liv.

Hun sagde blandt andet;
“Du har fire gode
udviklingsmuligheder

i livet.”

1. Din barndom

2. Med din partner/tæt voksen relation

3. Som forælder

4. Som bedsteforælder

Min oplevelse er, at mange af os der tager
en terapeut uddannelse i et eller andet
omfang har oplevelser fra opvæksten, som kan
være med til at spænde ben langt ind i voksenlivet.

Under min uddannelse blev et af mine personlige mål,
at være en mere rummelig og accepterende datter.

Jeg kan ligeså godt skrive det som det er,
det er dældulme ikke nogen let sag for
MIG.

Jeg har både kæmpet for
og imod.
Med næb, klør og
tænderskæren.

Selv den dag i dag,
går det ikke altid lige godt.
Jeg har måtte forstå mangt og meget.
Ikke mindst min egne følelser………..

I dag er jeg et sted,
hvor det er ok for mit at være.
Det er bestemt langtfra det
smukkeste sted i verden,
men jeg er tilfreds.

Noget af det der har hjulpet mig
er disse ord fra samme
livsklog dame

“Den dag du er i stand til at
give din far eller mor, noget
af det som du ikke selv har
fået af dem. Den dag kan du
kikke dig selv i øjnene, og
sige du er et godt stykke på vej.”

Ingen skal sige, at jeg står tilbage for muligheden
for at blive klogere på eget liv!
At arbejde intenst med min egen personlighed
og livsvilkår har for mig været meget
forvandlende og livgivende.

I morgen får du nogen af mine ynglings ord,
som jeg mener, er med til at skabe et sikkert fundament
– en sikker base.

Indtil da må din dag
skabe liv og klogskab
i dit liv

 

Kommentarer
  1. Madame siger:

    ‘De fire gode udviklingsmuligheder i livet’ – spændende, Mie, det har jeg ikke tænkt på før, men det er jo helt sandt! Lige nu arbejder jeg intenst med min bedsteforældremulighed. Jeg glæder mig til at læse, hvad du skriver i morgen.
    Ha’ en skøn forårsdag!

    • Ja, er det ikke vidunderligt at vi får endnu en mulighed. Selv glæder jeg mig vildt meget til at kunne være det for børnebørn, som jeg ikke helt formåede som mor…………

      Må også din forårsdag være skøn, kære Madame

  2. […] min uddannelse til psykoterapeut, havde jeg en anden klog underviser. Jesper, hedder han. Engang til undervisningen var jeg også blevet ramt i min […]

Skriv et svar

