At skabe sit fundament!

Posted: 3. april 2012 in Ikke kategoriseret

Hvis du spørg mig, så tror jeg at alle børn
bliver født unikke, rene og hele i deres
små uskyldige hjerter.

På samme måde, som et hus bliver bygget
ud fra de evner håndværkeren har, bliver
det lille barn formet af dets givne opvækst-
vilkår, og de mennesker der tager sig af det.

Blot i Danmark, bliver der spist
sådan cirka 450.000 lykkepiller 

Om dagen

Det er ikke det hele.
Desværre.
Derudover har vi stort overforbrug
og misbrug af alkohol, piller, stoffer,
selvmord, ensomhed og……….

Ja, listen er trist. Og lang.

Noget tyder på at en hel del mennesker
ikke har det godt.

Med sig selv

Og med andre

Noget må der ske. Undervejs.
Fra det lille barn bliver født.
Til det vokser sig stort.

Hvad skal der egentligt til for at skabe det gode liv?

Hvis du spørg mig, er mit svar,
mennesker er forskellige og derfor findes der
ikke et, men mange svar.

Noget vi dog alle har brug for er et fundament.
Et godt og solidt et af slagsen.
Et der kan holde til både Store Stygge Ulv,
og lidt af hvert. Og det hele.

Ligesom håndværkeren skal skabe et
solidt fundament, hvis huset skal holde.
Så har vi mennesker brug for den samme
sikker stabilitet under vores fødder.

For en ting er sikker

Vi kommer ud for uvejr
Undervejs

Og så er det dældulme godt,
at kunne stå fast på sine fødder

Husk du behøver ikke gøre det
tunge arbejde
alene
Det findes mange dygtige mennesker
der kan støtte dig
undervejs

Her er nogle af de nøgleord  jeg ser
er med til at styrke et menneskes fundament.
Flere af disse ord kan du med stor fordel også
bruge i forhold til andre mennesker,
hvis du spørg mig.

At være der hvor du er.
Udviklingsparadokset er
at først når du er i stand til at
accepterat dit liv er som det er,
begynder det at ændre sig!

Tilgivelse.
Av, den er hård, jeg ved det godt.
Ikke desto mindre er tilgivelse et
most, hvis du ønsker forandring.

Taknemmelighed.
Hvis du ikke allerede har øje på det,
så skynd dig i en hulens fart, at finde
noget at være taknemmelig over.

Anerkendelse.
Påskøn dig selv som det menneske du er.

Bliv bevidst om dine egne værdier.
Ikke de værdier du har taget til dig,
fra andre, uden at gøre dem til dine!

Overbærende og omsorgsfuld.
Stop med at dunk dig selv i hovedet.
Giv i stedet dig selv omsorg, og rum
at du er den du er.

Tryghed.
Du kan ikke ændre på andre mennesker,
kun på dig selv. Så find et sted, hvor det
er trygt for dig at være.

Kærlighed.
Størst af alt er kærlighed!
Elsk dig selv som din næste…………….

Jeg har taget et billede af dagens solopgang,
kun til dig!
Med dette vil jeg ønsker dig
et solidt og styrket fundament.
Dældulme om du ikke har fortjent det,
hvis du spørg mig…………….

 

Kommentarer
  1. Eva Maria Nielsen siger:

    Kære Mie. Tak for dine gode ord. Vi har så megen grund til at være taknemmelige og lykkelige…Eva Maria

  2. Madame siger:

    Det var kloge ord og meget smukt at læse, Mie. Og vi skal nemlig huske at give os selv omsorg og rum. Tak for endnu et tankevækkende blogindlæg!

  3. livsmod siger:

    Smadder idyllisk solopgang! Og ja, meget kloge ord, nærmest evangelisk hvis jeg tænker over det…

    At støbe sit eget fundament, det er egentlig et ret godt billede. Nogle får evnerne med hjemmefra, andre skal finde ud af det undervejs. Det er et sejt langt træk!

  4. Kære Eva Maria, Madame og Livsmod,

    Tak for dine smukke ord. Jeg føler mig beæret!

    Jeg ønsker, dig en kærlige og velsignet påsketid,
    sammen med dine kære❤

  5. […] i den terapeutiske samtale. Du bliver mere og mere den du ønsker at være i samspil med, at du accepter at din virkelighed er som den er. Så ønsker du forandring i dit liv, så tag accepten til dig. Og […]

Skriv et svar

