Fest i den katolske

Posted: 13. april 2012 in Ikke kategoriseret

Palmesøndag fejres som den dag, hvor Jesus
rider ind i Jerusalem og jøderne hylder ham som
konge og vifter med palmeblade.

Dette års palmesøndag blev fejret med folk fra nær
og fjern her i Chartres.

Før en af dagens gudstjenster (dem er der mange af her),
gik padere og kirkens tjenere i optog.

Senere på eftermiddagen var der stor folkefest på
torvet med lovsangsband som gav den i bedste
Jesusfreak udgave. Her deltog unge, gamle, padere,
biskop. Og os. Side om side. Selvom vi ikke forstod et
ord, så var det lige så tydeligt som den mest flydende
tungetale hjemme i Danmark.

Det var en smuk og nærværende oplevelse.

I Frankrig er det kun helligdag 1. og 2. påskedag,
men påsken er lige som julen en fest i kirken.
Før aftensgudstjenesten var et stort kor med dans og
koreografi, og der blev blandt andet malet dette billede

For os er det en festlig anderledes oplevelse
af kulturforståelse,
at deltage i disse messer her.

Ikke fordi jeg har behov for fest.

Nok nærmere tværtimod.
Men jeg ser umådelig frem til weekenden.
Denne uge har været helt sin egen.
Begivenhedsrig ud over alle følelser.
Det bliver skønt blot at flyde ud.

At være

I nærværet
af det der er
eller ikke er

Tænke over livet
eller gør mine tanker tomme

Måske vil jeg sætte mig i Claus´ den gode stol,
og lade mit øje skue mod huset på den anden side af vejen

Bon weekend

Kommentarer
  1. Madame siger:

    Det må have været en ganske særlig oplevelse, en måde til at forstå en anden kultur. Dejligt også når du fortæller lidt om det land, du bor i i øjeblikket.
    Ønsker dig en skøn dag ♥

  2. Marie siger:

    Det er altid spændende med ganske særlige og anderledes oplevelser. Vi er gode til at opsøge dem, når vi er på ferie.Vi tjekker altid hos stedets turistbureau, om der er noget i vente, mens vi er på stedet.
    Det har givet os helt fantastiske oplevelser. Jeg husker endnu, hvordan vi var kommet til Corte på vores cykeltur på Korsica og opdagede, at der samme aften /nat skulle være afsluttende Fransk Festival i byens borgruiner.Det var en så smuk oplevelse!

    Ja, Mie jeg synes også det er dejligt, når du fortæller om din dag i det franske. Det kan vi her nordpå ikke få nok af! Jeg kan ikke.
    Må din dag blive dejlig og glad.

  3. livsmod siger:

    Jeg var for mange år siden til påskemesse i Sacre Coeur i Paris, og som dengang teologspire var det helt overvældende, også selvom jeg ikke forstod et ord! Processionerne, dragterne, højtideligheden… Det er virkelig storslået. Jeg har altid tænkt at det måtte være sjovt at opleve det i en mindre katolsk by, og dine ord får mig til at tænke, jeg havde ret. Tak!

  4. Eva Maria Nielsen siger:

    Ja, Mie, det er noget, vi kan…:-) og du er velkommen også hos os her i Danmark. Jeg kan godt lide, at vi bruger hele kroppen, alle sanser og at den katolske kirke er så vidt favnende, at vi kan have greogriansk sang og lovsangsband…eller taizegudstjeneste. Løber, har lidt travlt de næste par dage, men beder for dig og din ven.

  5. Kære alle damer,

    Tak for jeres kommentarer. Godt at vide, at I gerne vil have lidt mere fransk kultur.
    Det vil jeg huske på.

    Ønsker jer alle en kærlig søndag,
    Kh Mie

Skriv et svar

