Zornig

Posted: 14. maj 2012 in Ikke kategoriseret

– vrede er mit mellemnavn

Dagens indlæg er i den hard core udgave.
Der hvor følelser og meninger kan være
spring farligt dynamik!

Det er først for nyligt at jeg er blevet
bekendt med Børnerådets formand i DK –
Lisbeth Zornig Andersen.

Hun er blevet min nye heltinde!

Udover at være formand for Børnerådet,
mor til fem, selvstændig karrierekvinde,
og forfatter, er Lisbeth Zornig Andersen
også indehaver af en næsten ubærlig
traumatisk barndom. En barndom som
hun beskriver autentisk og ærligt om i sin bog.
En bog der SKAL læses, fordi den er
med til at minde om, at både du og jeg har et
ansvar, hvis vi er vidne til et barns
grove mistrivsel…………

Det der for alvor rammer mig dybt i hjertet,
er at Lisbeth Zornig Andersen er besøgsven
for en kvinde/mor der sidder i fængsel for,
at være medvirkende i misbrug af sine egne børn.

Jeg tror på, at et hvert barn er født rent og mildt!
Så når et barn vokser op, bliver stor, voksen og krænker,
må der være sket noget for det barn undervejs.
“Noget”, jeg tænker, må være så voldsomt og traumatisk,
at denne voksen ikke kender til andet end at begå overgreb
og omsorgssvigt mod sit eget barn!

Spørgsmålet er bliver verden mere hel af, hvis vi kun
sætter folk i fængsel? Kan vi som medborgere være med
til at mindske flere omsorgssvigt ved eksempelvis at gøre
som Lisbeth Zornig Andersen, at give næstekærlighed
til en krænker???

Jeg kender ikke svaret, men har altid haft et
ønske om at prøve at forstå, hvad der får en krænker
til at være krænker. For selv en krænker har været
et lille barn. En gang……….

Zornig, i mine øjne, er du en smuk og modig heltinde.
Må dit levet liv være et vidnesbyrd om,
at vi alle har mulighed for at være med
til at gøre en forskel!!!

Kommentarer
  1. Madame siger:

    Åh, det er gribende Mie – tænk at Lisbeth Zornig Andersen giver næstekærlighed
    til en krænker. Det er stort at kunne. Minder mig om tv-serien med Claus Meyer, der lærte de indsatte at lave mad.
    Ja, den bog vil jeg læse, tak!

  2. Eva Maria Nielsen siger:

    Hej MIe.
    Spændende. Den bog skal jeg læse. Jeg var for nogle år siden meget betaget af Desmond Tutus bog om Tilgivelse…Ingen forsoning uden tilgivelse, mener jeg, den hedder. Den er hård og viser et menneske, som er vokset ud over sig selv.
    Hvorfor en krænker bliver til en krænker og ikke husker, at han/hun selv har været det forurettede barn. Jeg kender ikke svaret, men ejg tror, at vedkommende har erfaret “kærlighed” eller “opmærksomhed” kun på den måde. Måske har mennesker som Zornig også haft mulighed for at se en anden side af sagen, som så har givet dem styrken til at vælge noget andet i deres liv.
    Eva Maria

  3. Marie siger:

    En stærk kvinde…..
    En stærk udsendelse om hende—hendes barndom…
    Bogen vil jeg læse…

  4. […] I går skrev jeg om min nye heltinde. […]

  5. Kære Madame,
    Ja, Claus Meyer har også gjort et bidrag til krænkere, og så vidt jeg har forstået har det medført en masse uforudset ballade………….

    Kære Maria,
    Jeg har en tidligere studie kammerat, som har fortalt mig meget begejstret om Desmond Tutus. Jeg har endnu ikke selv læst noget fra han hånd.

    Kære Marie,
    Ja, en meget stærk kvinde. Desværre har jeg endnu ikke selv set udsendelsen, men jeg føler mig meget overbevist om, at den er i den hard core følelsesmæssige udgave…………

    God dag, til jer tre kære damer.
    Kh Mie

Skriv et svar

