Amy

Posted: 5. juni 2012 in Ikke kategoriseret

Har du hørt om Amy sagen???

Amy er en pige på 12 år, der sammen med sin lillesøster
er adopteret fra Eteopien til Danmark for tre år siden.
Desværre er det gået rigtig galt for Amy i adoptivfamilien,
og hun har derfor boet i plejefamilie i cirka et år.

Du kan læse den autentiske historie om Amy her.
Den er unik, fordi Poltiken.dk lader Amys stemme komme til orde.

Jeg har netop afsluttet en diplom uddannelse på udsatte, børn, unge
og familie. Jeg har skrevet min hovedopgave om adoption, relation
tilknytning, og Amys historie er et autentisk skræk eksemple på, hvor galt det kan gå.

Da jeg ser filmen om, hvordan det bliver håndteret da Amy bliver fjernet
mod sin vilje, fra den plejefamilie, som hun har knyttet sig til,
bliver jeg ramt i både min faglighed og i det at være et menneske.
Jeg bliver helt stille. Får lyst til at græde…………..

Jeg har tænkt og tænkt.
Hvad hvis det var mig der var sat på den opgave,
at fjerne Amy fra sin plejefamilie, fordi vi som samfund har besluttet,
at det er det bedste for Amy. Hvordan vil jeg reagere i min faglighed?
Ville jeg håndterer det på samme måde som mine fagfæller?

Jeg håber det dældulme ikke.

Der står i loven at børn skal høres.

Det er meget muligt kompetente professionelle mennesker har vurderet, den bedste
handleplan for Amy, men tror de virkelig, at den handleplan kan
implementeres på den gode måde i den virkelige verden,
hvis planen er imod Amys egen vilje?

Kunne det være muligt at arbejde hen imod den samme handleplan
på anden vis, uden at øve vold mod Amy?

Eller kunne det mon være muligt at lytte til Amys eget ønske,
og støtte op om Amy ved at skabe en handleplan med
udgangspunkt i Amys sikre base – hos plejefamilien?

Eller er der andre muligheder, som ikke handler om magt?

Lige nu bliver samfundets omsorgspersoner i Amy sagen, lynchet og stillet til regnskab,
og jeg forestiller mig at det bestemt ikke er sjovt at være i kommunens sko.

Er det overhovedet muligt for dig, mig, og samfundet,
at forestille sig hvordan der er at være Amy?
Amy som er gammel nok til at erfarer, at hun er nød til at forlade sin
biologiske mor, sit hjemland og alt hvad hun ellers kender til.
Komme til et nyt land, ny kultur, ny familie, nyt netværk, ja ALT er nyt,
fordi velmenende mennesker mener, at dette liv, vil være langt bedre for Amy.
Komme til en dansk familie, hvor det ikke går og derfor bliver flyttet til
en midlertidig plejefamilie, hvor hun falder til, føler sig tryg
og har et ønske om at blive der. Med magt blive tvangsfjernet
fra familien, fordi nogen ved hvad der er Amys bedste…………..

Hvordan er det mon at være Amy midt i alt det? Føler hun sig mon
mødt, forstået, rummet, elsket og taget alvorligt?
Jeg tror det næppe.

Hvordan kan vi som samfund, medborgere og menneske
hjælpe, støtte, og sikre os at Amy ikke bliver syndebuk i et
samfundsmæssigt magtspil om hvem der har ret eller uret?
Og ikke mindst at Amy som i forvejen har lidt umenneskelige tab
ikke får varige skader af disse oplevelser?

For mig at se er der et perspektiv vi alle er nød til at holde fast i.
Amys perspektiv.

Hvad tænker du?????

Kommentarer
  1. Madame siger:

    Jeg har også læst artiklerne, Mie – og været dybt, dybt rystet! Men hvor er det godt, at sagen kommer frem, så den kan diskuteres, og reglerne kan blive ændret.

  2. sine andersen siger:

    Jeg er rystet og spørger mig selv , hvor mange overgreb er det tilladt at udøve ??

    Der er en masse jeg ikke forstår og mine spørgsmål er mange…Amy har krav på at se sin søster og omvendt..Hun er jo tydligvis i krise over at have mistet sin biologiske mor, men prøver at opfører sig rigtigt!!!! måske som en voksen eller som de voksne forventer..Selvfølgelig har hun krav på at blive indraget og hun har brug for kompetente voksne der kan aflæse hendes sorg og fortvivelse og rumme hendes fustrationer med hende.

    .At adopterer
    så store børn til andre lande må kræve nogle helt specielle forhold og viden …Jeg tænker om plejfamilier nogle gange påtager sig en for stor opgave og at når det går galt ikke får den rigtige støtte og vejledning..For hvis ansvar er det at adoptere ? og når det går galt , hvis ansvar er det så ??Jeg syntes at man skal overveje hvad adoption betyder følelsmæssigt for et menneske og nogle gange yde støtten og hjælpen i deres egne lande,som projekter der bliver økonomisk understøttet..
    Jeg har mødt mange adoptiv børn ,og deres teenager tid bliver ofte meget voldsom og plejefamilien må overlade ansvaret til staten, som tit står tilbage med traumatiseret børn,der har fortrængt de svære følelser som er forbundet med deres fortid og som skal prøve at skabe mening og sammenhæng i deres fremtid..

  3. Kære Madame og Sine, også jeg synes at det er nemt at blive rystet af artiklerne om Amys virkelige liv.

    Gode spørgsmål du stiller, Sine.
    Er helt enig med dig, at det er vigtigt at overveje hvad det at være adopteret kan have af følelsesmæssig betydning for et menneske. I min undersøgelse fandt jeg blandt andet ud af, at netop det at et adoptivbarn ikke oplever sig rummet og forstået med sin fortid, kan skabe store problemer ind i voksen livet.

    Jeg har også en ret stor forestilling om, at nogle adoptivbørn får det rigtig svært i deres pubertet. Særligt hvis de ikke har fået støtte til at bearbejde deres tab og eksistenslivsvilkår undervejs.

    Tak for jeres kommentarer,
    Kærligst Mie

  4. sine andersen siger:

    Hej Mie..Jeg har været optaget af den sag i dag,..drøftet den bla med min mor,der mener at det er plejefamilien og kommunen der ikke har kunne finde et passende samarbejde.?? Ved at mange plejefamilier til tider syntes at kommunen blander sig for meget ?? Men de har jo også tilsynspligt med barnet..
    Jeg syntes at det er vigtigt at forstå at når det handler om mennesker er der ingen facitliste, men vi alle må forsøge at gøre vores bedste…kh sine

    • Ja Sine, helt enig der er ingen facitliste i arbejdet med mennesker.

      Der er to sider i mig der er optaget af denne sag. Den ene side er min professionelle side. Det er naturligvis ikke muligt at vurdere en sag kun på baggrund af mediernes skriverier. En sag har flere sider. Med største sandsynlighed også denne.
      Fagligt får jeg lyst til at kende sagen til bunds. Forstå hvilke vurderinger der ligger til grunde for at ankestyrelsen giver kommunen ret. Forstå hvad der gør at kommunen ikke synes, at de havde andre handlemuligheder. Forstå hvorfor politiets tilstedværelse blot skulle sikre, at kommunen fik Amy med. Forstå hvad der ligger til grunde for kommunen og plejefamiliens manglende samarbejde. Forstå hvorfor adoptivfamilien handler som de gør. Forstå hvorfor Amy tilsyneladende ikke bliver hørt. Ja, der er så meget jeg gerne vil forstå……….
      Jeg har altid en lyst til at forstå det, som jeg ikke forstår. Også når det handler om nogen der krænker.

      Derudover er jeg optaget af, hvad det gør ved mig som menneske, at se på hvordan Amy bliver behandlet. Selv om jeg ikke kender Amy, oplever jeg en stor medfølelse for hende. Jeg får lyst til at holde om hende. Blot at være. Jeg forestiller mig, at Amy er fuld af sorg og smerte. Fuld af vrede, ked af det hed, og afmagt. Jeg forestiller mig, at hun midt i dette drama, hvor hun er blevet landskendt, også føler sig alene. Udfra mit perspektiv kan aleneheden være en meget smertefuld følgesvend.

      Jeg håber inderligt at alle de velmenende mennesker der omgiver Amy er i stand til at rumme at være sammen med Amy. I ALLE hendes følelser………..

  5. sine andersen siger:

    til barnets bedste….

  6. […] det er unuanceret kun at forholde sig til mediernes skriveri, hvis du læser mine kommentarer under her, vil du vide, at jeg hellere end gerne ville sidde med næsen i alle akterne. Og blive meget meget […]

Skriv et svar

