Glo suppe til middag

Posted: 15. juni 2012 in Ikke kategoriseret

Det er noget overraskende at erfare, hvilket anderledes
syn her er på børn her i Frankrig.

Barselsorloven er kun på 10 uger,
så rigtig mange franske børn får
flaske pr. automatik.

Nogle vuggestuer/børnehaver har middagslukket,
så børnene bliver hentet hjem klokken 12, og
afleveret igen om eftermiddagen.

På restauranterne sidder børnene så pæne, friseret og
velopdragende, at jeg er den uopdragende.
Fordi jeg kommer til at kikke.

Her i byen har vi et stort torv med flot springvand,
som børnene elsker at løbe ind og ud af.

For noget tid siden, så jeg en lille dreng komme
til at træde ind på området uden at rører vandet.
Hans mor blev mildt sagt rasende. Hun hev
ham ud. Holdte fast i hans arm. Gav ham et
par klask bag i. Skubbede ham fremad. Imens
hun skældt og smelte.

Drengen gav ikke et kny fra sig.
Det så ud som om, at han havde prøvet det før.

Denne gang nøjes jeg ikke med at kikke.
Min mund var så åben, at det med
garanti var muligt at se mine polypper.

Jeg anstangte mig for ikke at blande mig.
For hvad vil det nytte?
Moderen og jeg har hverken fælles sprog,
eller syn på børne opdragelse.

I stedet nøjes jeg med at så helt stille.
Gloede så meget, at man med sikkerhed måtte tro,
at jeg havde fået glo suppe til middag………..

Kommentarer
  1. Madame siger:

    10 ugers barselsorlov? Det er da utroligt, Mie – som her for 45 år siden! Og måden at opdrage børn på virker helt grotesk! Er det mon almindeligt i Frankrig?
    Ønsker dig en skøn weekend.

    • Kære Madame,

      Nu bor jeg i provinsen, og her er det mit indtryk at børneopdragelse generelt er
      lidt mere fra den gamle skole end hjemme i DK.

      Her i byen har butikkerne også middagslukket. Derudover er der flere andre ting, som virker noget gammeldags. Tror nok Pariserne synes her er old fashion🙂

      Også god weekend til dig

  2. Marie siger:

    Jeg tror, det er almindeligt at franske børn bliver opdraget med “hånden”. Jeg har set det flere gange under ferier i landet. Det kan jeg ikke lide at se på!!!!
    Ønsker dig en dejlig week end.

Skriv et svar

