Livet leves forlæns og forstås baglæns……………..

Posted: 18. juli 2012 in Ikke kategoriseret

Egentlig ville jeg havde skrevet om Bastille dagen,
byens olympiske svømmehal, eller Tour de France
hvor den sidste enkeltstart går her fra Chartres.
På lørdag.

Sådan bliver det ikke. For her til morgen, da jeg
fulgte min kære mand på vej til job. Blev jeg ramt
i mit hjerte. Hele to gange ser jeg to kvinder stå udenfor
en dør. Venter på at blive lukket ind.
Med hver deres lækker lille elastik baby. I favnen.
2 – 3 månder gammel!

Jeg fik det billede, at inde bag den hvide dør,
bor der en kvinde, som tager sig af andre kvinders
små lækre babyer. Imens kvinderne passer deres
karriere, liv og arbejde og barnet vokser sig stor.
Uden det er dem, som mødre der er barnets tætte vidne……

Hvor må det være hårdt at bo i et land, hvor der kun er
10 ugers barsel, og et noget forældet børnesyn!

Sikke muligheder vi har hjemme i DK.

Når jeg bliver ramt i mit hjerte, så er det fordi, at jeg husker som var
det i går, at min elskede søn, lå på min mave. Med sin små fødder trukket
op under sig. Det var som om vi var et. Ham og jeg.
Som om en usynlig navlesnor forbandt os. Sammen. Altid.

Jeg var så ung. Dengang. Så uerfaring. Tog tingene så let.
Var til tider så selvisk, at jeg får helt kvalme ved tanken.
Hvor ville jeg gerne i mine 25 års bagklogsskab havde haft den
ro, fordybelse og evne til nærvær, som jeg ejer i dag.

Hvor ville jeg gerne havde kysset, krammet og sunget noget
mere, for min søde lille lækre baby dreng.

Hvor jeg i dette nu sander Kierkegaards vise ord,
Livet skal leves forfra, og forstås bagfra”.
Kære Kierkegaard, hvorfor er det ikke omvendt. Spørg jeg bare?

Da jeg her til morgen så de to små lækre babybørn,
så savnede jeg dybt i mit hjerte, at holde min egen lille lækre baby søn.
I mine arme. Bare en enkelt sidste mulighed for at gøre ALT det
som jeg ikke evnede. Dengang. Da tiden var………………

 

 

 

Kommentarer
  1. Madame siger:

    Jeg siger som dig, Mie, gid man havde kysset, krammet og sunget noget mere. Men Kierkegaard havde ret – “Livet forstås baglæns, men må leves forlæns”.

  2. Elsebeth siger:

    Hvad er en “elastikbaby” monstro? For 13 år siden forlængede jeg en ferie hos min datter i USA med to måneder, fordi hun efter en svær fødsel allernådigst fik 14 dages barselsorlov. Se, det er i mine øjne inhumant. Selv var jeg så heldig, at mine børn og jeg var sammen hele dagen, indtil den yngste var seks år – og hvor vi elskede det. Jeg tog i mange år tre ture over dammen hvert år, for at han kunne være hjemme hos mormor i tre lange uger ad gangen – og hvor vi elskede det. Da de skulle flytte til Montana, spurgte han min datter, “Skal det så til at være, som når mormor er her?” – det skulle det. Ak ja, hvem realiserer børnene, når mødrene i dag er ude at realisere sig selv?!!!

  3. Kære damer,

    Tak for jeres kommentarer.

    Elsebeth, med elastikbaby mener jeg, når babyen er så godt næret, at det ser ud som om at de har en elastik rundt om håndled og fod. Giver det mon mening, det jeg skriver???
    Skønt at du og dine børn har haft tid til hinanden, og sikke heldig din datter er, at have en mor som dig. Jeg tror der i dag er mange bedsteforældre der ikke bruger den samme tid på familien, som mine bedsteforældre gjorde. Da mange bedsteforældre i dag også gerne vil ud og realisere sig selv.

    Selv har jeg haft en bedstemor, som er mit store forbillede. Altid havde hun tid til os børnebørn. Aldrig en kalender, som hun lige skulle tjekke. Altid klar til besøg og en lækker hjemmerørt delle. Jeg husker hendes varme kærlige hænder, og nydelsen af blot at være, når jeg besøgte hende alene som voksen.

    Jeg håber, at jeg en dag må give noget af det, som hun har givet til mig. Dog er jeg bevist om, at mine kommende børnebørn aldrig vil komme til at opleve, at jeg ALTID vil have tid. Da jeg også er en af dem der gerne vil realisere mig……………

    Må din dag være kærlig

Skriv et svar

