Sorgen er en del af livet………

Posted: 6. august 2012 in Ikke kategoriseret

Som jeg skrev i mit sidste indlæg, så er jeg ramt af sorg.
Det er en sorg jeg har gået med igennem mere end 1 1/2 år.
Sorgen har sit eget liv. Nogen gange er den stille,
og jeg glemmer næsten helt at den er der.
Andre gange bliver jeg ramt af noget i livet,
som får den til at blusse op på ny.

Jeg har det helt ok med, at jeg sørger.
Det kan ikke være anderledes, fordi
jeg har lidt store tab.

Jeg har hulket.
Været vred.
Jeg har stampet.
Og talt højt og tydeligt.
Jeg har tiet.
Har været så ked af det.
Jeg har skammet mig.
Følt mig skyldig.
Jeg har følt mig svigtet.
Og forladt.
Jeg har ikke forstået.
Og jeg har forstået.
Med andre ord, så har jeg taget livtag med min sorg,
og været hele følelsesregistret igennem.

Det er helt ok for mig.

Det svære er, når mennesker omkring mig
ikke kan rumme det.
Ikke kan rumme mig.

Jeg oplever, at mange mennesker har svært ved at rumme sorg.
Både deres egen sorg. Og andres.

Nogle mennesker er så berøringsangste,
at de bogstaveligt talt går over på den anden side af gaden,
hvis de møder et mennesker, som de ved sørger.
Eller hvis et menneske fortæller om sin sorg,
så begynder de lystigt at tale om noget andet.
Så går det svære nok væk.
Eller i det mindste et andet sted hen.
Væk fra dem.

Nogle mennesker fejer galant deres egen sorg ind
under gulvtæppet, så er der nok ikke nogen der opdager den.
Slet ikke dem selv!
Altså indtil den dag, hvor gulvtæppet er så bulet, at det er
umuligt at betræde uden at falde.

BUMP så ligger man der!

Sorgen forsvinder ikke bare.
Du kan ikke løbe fra den.
Den vil komme tilbage.
Til dig.
Som en boomerang.

Du kan lige så godt kikke den i øjnene.

Kære du,
sorgen er en del af livet.
Også selvom du gerne vil have den til at forsvinde………………..

For nogen er en del af sorgen også at sige farvel.
Til dig må jeg anbefaler denne bog, af en af mine
ynglingsskribenter

Kommentarer
  1. Madame siger:

    Så smukt at læse, Mie! Jeg har læst adskillige bøger om sorg bl.a. ‘Den nødvendige smerte’ af Marianne Davidsen Nielsen. Bøgerne lindrer og trøster, men sorgarbejdet må man selv kæmpe sig igennem.

    • Tak kære Madame.

      Ja, “den nødvendige smerte” er en bog der er værd at blive klog af. For nogle år siden var jeg så heldig at deltage i et sorg kursus hos Marianne Davidsen Nielsen her self. Stor oplevelse.

      Ønsker dig en smuk dag

Skriv et svar

