Når rod i familie værdierne skaber krise…….

Posted: 25. september 2012 in Ikke kategoriseret

I dag skriver jeg et meget langt indlæg om værdier i familien. Om accept. Nærvær. Rummelighed. Og om kærlighed. Det er ærligt. Det er autentisk. Også er det modigt.

Så er du advaret!

Dette tema er fuld af tabuer. Skyld. Skam. Og et væld af følelser. Det er dog vigtigt at tale højt om. For der er brug for hele hjerter. Både i samfundet. I familien og ikke mindst hos, DIG. Og MIG.

I lørdags hørte jeg om Marie, i Mads og Monopolet. Jeg har læst Julia Kims historie. Så er der alle de mennesker, som jeg selv har været tæt på, og alle dem jeg har hørt om. Og ikke mindst er der min helt egen personlige historie.
Vi er mange som bliver forladt af vores familie. Eller selv vælger familien fra, fordi familien ikke kan/ønsker at rumme, accepterer og elske dig og mig, som det menneske vi er.

Med andre ord er min oplevelse, at rigtig mange mennesker har brudte familie relationer i en eller anden form. Jeg er en af dem.

Lidt af min autentiske historie krydret med doser af faglighed:
I de sidste otte år har jeg været igennem en stor personlig udvikling. Jeg har ændret mig. Til det bedre. Synes jeg selv. Jeg er blevet mere og mere mig. Og mindre og mindre den jeg var. På et dybt plan har jeg arbejdet med min tilknytningsevne. I dag har jeg så meget tryghed i mit liv, at jeg både tør lade mig adskille og smelte sammen med et andet menneske. Uden at gå i stykker. Eller lade mig opsluge.
Desværre er det ikke alle i min nærhed der synes om den nye udgave. Af mig. Så hvor jeg vandt den helt store gevinst i at finde tilbage til mig selv, så har jeg samtidig mistet. Så dybt at jeg på det nærmeste har været gået i stykker. Hvis jeg tidligere har følt skam er dette intet imod hvad jeg kommer til at føle. Tænk engang at jeg er blevet et menneske, som dem jeg helt naivt tror ville holde af mig. Altid. Faktisk ikke bryder sig om det menneske jeg er blevet til. Jeg føler mig forkastet. Uelsket. Og forladt. Jeg har bogstaveligt talt kastet så meget skam op, at jeg på et tidspunkt har svært ved at forstille mig, hvordan jeg nogensinde skal kunne se noget menneske i øjnene. Igen.

I mit faglige studie har jeg været dybt nede og studere, hvad det lille menneske har brug for i sin relation for at have evnen til at skabe tilknytning. For tilknytning skal der til for at skabe relation i familien. Eller til andre. Evnen til tilknytning skabes fra helt lille, og det er den evne vi får som lille, som vi også skaber relationer med helt ind i voksenlivet. Det kan altså skabe store problemer for en langt ind i voksen livet, hvis ens grundlagte tilknytningsevne i en eller anden form er skadet.
Heldigvis er det håb, for ved hårdt og dybt terapeutisk arbejde har du mulighed for at ændre på din evne til at lade dig knytte og adskille til et andet menneske.

Jeg har reflekteret en hel del over, hvilke værdier jeg anser er vigtige i en familie.
Jeg deler med dig, fordi

  1. Jeg løfter mit blik og er færdig med at skamme mig
  2. Jeg har en mission om at være med til at hele hjerter

 

I den ideelle verden ser mine familie værdier sådan ud:
Disse værdier er naturligvis også dem, som jeg selv gerne vil efterleve af et oprigtigt og kærligt hjerte. Også selvom jeg i virkelighedens verden ikke altid formår det fuldt ud……….

For mig er en familie en sikker og tryg base. Det sted hvor jeg kan være mig. Helt autentisk. Uden nogen fastlagt rollefordeling.

I min familie bliver jeg holdt af på trods, som det menneske jeg er. Med alt hvad det indebærer. Med mine fejl og mangler.

I min familie behøver jeg ikke være på vagt, være bange for at blive stukket i ryggen med sladder bag min ryg.  Jeg behøver ikke være bange for at blive kritiseret eller på anden vis nedgjort.

I min familie bliver jeg ikke straffet, selvom jeg træder ved siden af og ikke altid formår at være den bedste udgave af mig selv.

I min familie er der et rimeligt ligeværd og balance i hvem der giver og hvem der modtager.

I min familie er vi ikke ligeglad med hinanden. Vi magter at være sammen og støtte hinanden i gode som i svære tider. Vi græder sammen i sorg. Og glædes sammen i lykke.

I min familie kan jeg være åben og ærlig. Jeg får den støtte, opmuntring og anerkendelser der gør, at jeg føler, at jeg har værdi og er et elsket menneske.

I min familie har vi tillid til hinanden.

I min familie bliver tingene ikke fejet ind under gulvtæppet. Vores dialog foregår på en kærlig, åben, rummelig og ikke ødelæggende måde.

I min familie bliver jeg rummet og set på med kærlige øjne.

I min familie findes ingen misbrug og vold.

I min familie er der ingen der ignorer. Eller på anden måde fryses ude.

I min familie er der overflod af kærlighed.
Kærlighed tror alt, håber alt og udholder alt.
For størst af alt er KÆRLIGHED.

At give og modtage kærlighed er livets eliksir. Det er det der giver liv, og er med til at skabe glæde.
Håb. Sjælelig næring. Og så heler det hjerter!

Jeg ønsker, at skabe håb om at det aldrig må være for sent.
Heller ikke for dig.
Selvom du måske føler det………..

Kommentarer
  1. Julia siger:

    Kæmpe stort hjerte til dig Mie.
    Tillykke med dit nye autentiske jeg. Du er smuk, det kan jeg føle helt inde i min sjæl. Og jeg ved du ved, hvad sand skønhed dybest set er…og du er i sandheden skøn.
    Stort knus fra mig. Julia

  2. Lene Megan siger:

    Jeg kan godt lide dit nye jeg. Dit egentlige jeg. Og når det så er sagt og jeg har givet dig et stort knus, må jeg tilbage til dine ord om det, du har erfaret på din rejse og gjort dig af bitre erfaringer i forhold til at blive til en anden. Til den, du i virkeligheden er og mærke/føle/få at vide, at det ikke passer andre, din familie, mennesker du stolede på. Puha.

    Eftersom jeg er i færd med en lignende rejse, må jeg tilstå, at jeg har samme udfordring. Ikke helt som du beskriver det, heldigvis og alligevel. Det er svært at kaste den kåbe af sig, som er gjort af andres forventende tråde. En kåbe, som har holdt fanget og fastlås. Og som kærligheden uheldigvis og tilsyneladende har været betinget af. Åh jeg kender det.

    Jeg kan godt lide beskrivelsen af din ideelle familie. Og så kan jeg godt lide dig! Tak fordi du deler og fremstår så smuk, ærlig og vis som dit autentiske jeg. Hele hjerter, ja tak!

    Knus.

  3. livsmod siger:

    Når vi engang bliver vores egen familie herhjemme i forstaden, altså med tillæg der ikke kun er min mand og jeg. Så vil jeg printe dine værdier ud og sætte dem på køleskabet!

    Hvor ville jeg gerne havde været vokset op under en paraply med værdier som dine, egentlig tror jeg at jeg ville havde været taknemmelig for bare en eller anden form for værdisæt. Jeg tror det gør børn godt at vokse op et sted hvor der fra tid til anden bliver tænkt over tingene og gået fra tanke til handling. Istedet for det kaos som jeg ser min barndom og opvækst som.

    Jeg havde Lisbeth Andersens bog med mig på ferie, takket være dig. Wow, den er jeg slet ikke færdig med, selvom den er lyttet til ende!

    Jeg bryder mig meget lidt om ordet Autentisk, jeg er forfærdelig glad for at min terapeut ikke kaster sig om med det. Det kribler lidt i mig, fordi det som så meget andet der får status, kan skabe en dem og os mentalitet, os der lever autentisk og alle dem der ikke er autentiske nok. Så dukker prædikanten op i mig 😉

    Good on you Mie, sejt kæmpet. Huskede jeg at skrive det?

    Kærligst
    mig

  4. TAK TAK TAK. Smukke kvinder er I. Hele bundtet.

    Jeg glæder mig til at blive klogere på ordet autentisk, for Livsmod har lovet mig, at uddybe hvorfor hun bliver trigget af ordet. Hvis der er nogen der kan få mig til at slette ordet autentisk fra mit ordforråd, så må det være dig – Livsmod.

    Jeg venter spændt og ønsker jer alle en skøn dag med
    HELE HJERTER

Skriv et svar

