At være (voksen) barn af en alkoholiker

Posted: 4. oktober 2012 in Ikke kategoriseret
Tags: ,

For sådan cirka 15 år siden, gik jeg i noget gruppeterapi.
Målgruppen var alkoholikere og voksnebørn af alkoholikere.

Jeg er det voksne barn.

Jeg husker tydeligt, hvor svært jeg havde det
med at identificere mig med, at jeg var sådan en
der var barn af en alkoholiker. Jeg kunne
næsten ikke få det over min læbe.
For så slemt var det da heller ikke.
Det hele var jo så pænt. Udadtil.
Og resten fejede vi blot ind under gulvtæppet.
Så ingen så det.
Heller ikke jeg.
Og siden er det hele fortrængt.
Sådan næsten. Da.

I tilbageblik mindes jeg hvor interessant
det var, at sidde i dette terapeutiske rum
sammen med folk der drak.

Jeg husker, en helt almindelig familiefar
der fortalte om, de gange i løbet af dagen
han lige måtte ind forbi en tank, og købe
en af dem med håndtag på. Sådan en
guldbelagt en. Inden han skulle hjem til
familien måtte han lige have nogle stykker.
Blot for at kunne overskue at være mand.
Og far.

Der var også ham den pæne mand.
Han var så stille og sagde næsten ikke noget.
Når han var ædru.
Engang mødte han op i virkeligt festligt humør.
Og bukser der i den grad var gennem tisset.
Det gik naturligvis ikke. Så hjem med ham. Igen.

Så var der ham der triggede mig. Helt vildt.
Ja, jeg fik på det nærmeste både knopper.
Og himmelvendte øjne.
Jeg kunne naturligvis ikke holde min k**t.
Noget med at han smadrede døre.
I stedet for at tale med sin hustru.

Om den form for terapi forsat eksistere,
hvor terapirummet er et mix af alkoholikere
og voksnebørn af alkoholikere. Det ved jeg ikke,
men interessant det var det. For mig.

Alt for mange børn og unge vokser op i hjem,
hvor dagligdagen bringer alt for meget alkohol.
Alt for mange børn og unge har ikke nogen at dele
det med. For tabu det er det. Det der med alkohol.
Specielt når det ikke er et synligt hard core misbrug,
men et overforbrug, hvor hverdagen går sin gang.
Trods alt.

Derfor glæder det mit hjerte så ufatteligt meget,
at TUBA har fået de nødvendige økonomiske
midler til at overleve.
De gør et så godt arbejde.
For samfundet.
Familien.
Og ikke mindst det barn,
den ung.
Der dagligt har alt for meget
alkohol. Alt for tæt på.
Og som kæmper.
For at holde det væk.
Fra sig.

Kommentarer
  1. Madame siger:

    Åh, det lyder barskt med alt det, du har med i dit livs bagage!
    Men hvor er det skønt, at TUBA har fået de nødvendige økonomiske
    midler til at overleve. Må du nyde dagen, kære Mie

  2. Kære Madame, ja, jeg har prøvet en hel del i livet. Jeg vil ikke være foruden noget af det, for det hele er med til at gør mig til det menneske jeg er.

    Jeg talte med TUBA igår, og desværre er der forsat et par steder i DK der er truet med lukning. Jeg håber på det bedste for det er så værdifuldt arbejde de gør.

    Jeg ønsker dig en smuk weekend, kære Madame

Skriv et svar

