Eksistentiel terapi

Posted: 13. november 2012 in Ikke kategoriseret
Tags: , ,

Jeg tør næsten vædde en ultimativ lækker
karamel cream brule på,
at du har hørt om navnet,
Søren Kierkegaard.

Kierkegaard var kristen eksistentiel filosof.
Hvilket betyder, at han med sit kristne
menneskesyn troede på, at hvet enkelt
menneske handler og vælger frit.
Hvilket igen betyder at hvert menneske
er ansvarlig. For sit eget liv.

Ikke særligt sjovt, vel…………

Den eksistentielle tilgang passer til mig.
Og min måde at anskue livet på.
Derfor er Kierkegaards filosofi også min livsfilosofi.
Hvilket er en af grundende til at jeg har uddannet mig
som terapeut på et eksistensfilosofisk grundlag.

Indrømmet.

Lyder en smule langhåret.

Ligesom livet. For nogen gange er livet
så enkelt, at det bliver helt svært.

Det er det eksitenstiel terapi går ud på.
Livet.
Måden du anskuer livet på.
Fra din livsverden.
For det er jo dig der er ekspert.
I DIT liv.

Tænker du nogen gange over hvilke valg
du tager. Eller ikke tager.
For ikke at vælge er også et valg.
Viste du det?

Tænker du nogen gange over den dybere
mening. I dit liv. Over døden. Friheden.
Det at være forbundet til et andet menneske.
Eller lade sig adskille. Tænker du nogen
gange over angsten.
Eller om livet i polaitetet?

Liv – død

Adskillelse – forbundethed

Frihed – nødvendighed

Mening – meningsløshed

Og den alt favnende kærlighed……………….

ALT det elsker jeg at refektere over.
I mit liv.
Derfor giver den eksistentielle terapi mening.
For MIG

Kommentarer
  1. Eva Maria Nielsen siger:

    Kære Mie. Jeg gør det næsten uafbrudt…Skønt valg du har truffet! Eva Maria

  2. Det samme tilbage til dig, kære Eva Maria

Skriv et svar

