Til de 7 – 10 % + det løse, adoptivbørn som mistrives i Danmark

Posted: 7. december 2012 in Ikke kategoriseret
Tags: ,

Kender du det, at kunne mærke dybt i din sjæl,
at du må sige eller gøre et eller andet?
Også selvom det der et eller andet ikke er særligt
velkomment. Pænt. Populært. Eller måske
ovenikøbet ikke sådan rigtigt nytter noget.

Sådan har jeg haft det i dette års meget lidt kønne
skræmmende adoptionsdebat.
Først med Amy og nu med Masho og Rope.

Jeg har kastet mig ind i debatten og er blevet
kaldt både uviden, naiv og andet interessant.
Sandheden er at jeg er naiv. Dældulme også
så det hviner herfra og til næste juleaften.

Det er nemlig meget naivt af mig, at tror
at min spæde ryst på nogen måde kan
gøre en forskel for de 7 – 10 % adoptivbørn,
som mistrives i Danmark.

Alligevel kan jeg ikke lade være.
Jeg hører, Amys skrig, og ser, Mashos
udtryktløse øjne for mig, og jeg har ved
den sødeste grød så svært ved at forstå,
at det ikke er velset at tale om det der ikke
ser godt ud. Om det der ikke er pænt. Om
det upoleret og grimme.
Hvordan i himlens navn skal vi ellers
blive klogere? Og handle anderledes?
I fremtiden………..

Der er meget sårbarhed i debatten. Og
mange nuancer. Jeg har erfaret,
at det ikke er nemt at være adoptivforældre
i disse dage, og slet ikke dem der har
adopteret fra Etiopien. Det er trist.
Meget trist. For der findes heldigvis
mange kærlige adoptivforældre.

Jeg har erfaret, at adoptionsnævnet
skærper reglerne for fremtidige adoptioner
fra Etiopien. Det er godt og et skridt på vejen
I den gode retning. Desværre har det ikke været
mig muligt at få svar på, hvorfor vi i Danmark
ikke vælger at takke nej til adoption fra Etiopien,
når de ikke har underskrevet Haagerkonventionen.
Jeg tror dog, jeg kender svaret……..

Adoption og Samfund arbejder ihærdigt på at få
PAS, (og nej det er ikke sådan et du skal bruge,
når du skal ud og rejse) på den danske finanslov.
Det vil undre mig, hvis det ikke lykkedes efter
de triste adoptionssager som har hærgret
aktivt i medierne i 2012.

Jeg vil for nu sætte mit punktum i denne
adoptions debat. Min stol har været varm.
Det har mit tastatur også. Og mit hjerte
brænder forsat for Amy, Masho, Rope og
de 7 – 10 % + det løse, adoptivbørn som
af den ene eller anden grund mistrives i Danmark.

Kære Amy, Masho, Rope og alle jer andre.
Jeg ved det er så ufatteligt lidt, en som jeg kan gøre.
Nærmest ingenting. Hvor ville jeg ønske at i søde
små englebørn må blive overøst med kærlighed.
Vid jeg puster kærlighed. I jeres retning………

Kommentarer
  1. Axel From L siger:

    Tak for din interesse .. det er en sørgelig sag, som skal holdes i live, indtil vi alle ved, hvad der er sket hele vejen rundt .. for vores og børnenes skyld .. jeg puster gerne gerne en varm vind din vej god jul- .. ..

  2. Axel From L siger:

    Sig mig lige: Hvor bor du, når mit ur siger 18,58 og dit ur siger 01,58 ?

  3. Deborah siger:

    Vi er så ganske enige, men jeg kunne godt lide at vide, hvor du har det tal 7-10% fra??

    • Julia siger:

      Hej Deborah, Det er det tal AS og ASU bruger som argumentation når de prøver at argumenterer for at adoption er godt. Og at det seneste års adoptionhistorier om mistrivsel (Amy, Julia Kim og Masho) blot er uheldige enkelttilfælde…
      Men hvor de har tallene fra tør jeg SLET ikke sige?? Aner det ikke. Sidste år vidste de ikke engang at adopterede kunne ophæve adoptionen. I hvert fald ikke at de voksne adopterede som kunne finde på at få deres adoption ophævet, kunne være sunde, stærke, velfungerende individer…de mente “bare” det drejede sig om nogle få (måske 7-10%) institutionsanbragte, hvis adoption nok var blevet ophævet (dette er stort set ordret et udpluk af en tidligere adopteret kvindes 6-7 telefoniske møder m. AS sidste år, da hun søgte rådgivning om ophævelse af adoption. Noget af en emotionel hvipse rede!

      At der alene i 2011 var 54 transnationalt adopterede som ansøgte Ankestyrelsen om ophævelse af adoption, ved jeg ikke om tæller med i de 7-10%??
      Hvad siger I herinde?

      • Deborah siger:

        Jeg nægter at tro, at tallet ikke er større. Hvad man så deffinere som “mistrives” er jo et spørgsmål til fortolkning, medmindre, der ligger en fast deffinition for det. Man behøver jo ikke, at have ophævet sin adoption for at have haft en grad af mistrivsel – endsige have talt højt om den….?

      • Julia siger:

        Deborah, er helt enig.

  4. Mie siger:

    Kære Axel,

    TAK.
    Min mand arbejder for Novo Nordisk, og da jeg oprettede min blog, var vi udstationeret i Kina, det er åbenbart den tidszone, som der forsat vises. Nu bor vi i Frankrig – Chartres.

    Også glædelig jul til dig.

    Kære Deborah,

    Som Julia skriver, så har jeg ganske rigtigt tallene fra Adoption og Samfund. Det er deres ungdomsformand – Ina, der har givet mig dem. Jeg ved Ina, og jeg har forskelligt perspektiv i sagen, og derfor runder jeg op med plus det løse for at være sikker på at ingen bliver glemt.
    Om de adopterede der har ophævet deres adoption er inkluderet ved jeg ikke, men det er et rigtig godt spørgsmål. Det er det også omkring ordet mistrivsel, for som du skriver kan det fortolkes meget forskelligt.
    Deborah, har du lyst til at dele hvad du ligger i ordet mistrivsel, og hvordan du tænker procentsatsen ser ud????

    Tak Julia, fordi du også giver dit besyv med. Ved du også har meget på hjertet i denne sag.

    God dag til jer alle – mand og kvinder,
    kh Mie

    • Deborah siger:

      Hej Mia

      Tak for tilbagemelding – og også til Julia. Jeg vil gerne dele, mine tanker, men det bliver efter Jul. Har desværre haft en lang periode med sygdom og det tager sin tid at komme sig – og som sagt, nu kommer Julen, som OGSÅ kræver sit. Både mentalt og fysisk. Until later. Rigtig god Jul til jer, og husk I er velkomne ovre hos mig – også på emnerne der ikke lige omhandler Adoption, omend der er nogen indlæg om det også.

      Kærligst

      Deborah

  5. Kære Deborah,

    Rigtig god bedring til dig. Du vender blot tilbage efter jul med dine refleksioner, hvis du har lyst.

    Må du nyde julens komme,
    kærlige julehilsner Mie

Skriv et svar

