Pay it Forward

Posted: 23. april 2013 in Ikke kategoriseret
Tags: , , ,

For kort tid siden. Helt præcist i januar, hvor jeg på det nærmeste lige havde taget
hul på et helt nyt år, og sad helt klar på første stole række til at erfare, hvad året ville bringe.
Og i mit hjerte havde en fornemmelse af, at dette år ville skabe forandring.
På den gode måde.

Så jeg dette indlæg hos et par facebookvenner;
“2013 Pay-it-forward: De første 5 personer, der kommenterer denne status, vil modtage en gave
fra mig i dette kalenderår; Det kan være et håndskrevet brev, hjælp i haven, nyplukkede blomster o.s.v.
Det kan være noget der er købt i en butik, men det kan også være hjemmelavet. Med andre ord en overraskelse.
Du ved ikke hvornår, det kommer bare, når øjeblikket er rigtigt.

Så hvad går det ud på?? Disse 5 mennesker skal selvfølgelig gøre det samme på deres Facebook status!
Og så ruller de gode gerninger forhåbentlig ud over det ganske land.”

Jeg tøvede ikke et sekund med at skrive det på min egen facebook væg.
På det tidspunkt anede jeg jo heller ingenting og sprungne vandrør. Hjemme i mit lille Noa hus.
Midt i damefrokost. Med ukendte damer. Jeg aldrig tidligere havde mødt…………..

Nej, på det tidspunkt var jeg mere grebet af den gode stemning og kærlige ånd. Og inden jeg nærmest
nåede at aktivere den, så var der 10 friske kvinder som havde skrevet sig på.
10 kvinder som jeg kendte. Og ikke kendte. Da sådanne gode gerninger har det med at forputte sig,
flød jeg med det kærlige budskab, og sendte mine overraskelser ud i verden. Med det samme.

Ligepræcis fornemmelse af hvor god en ide det egentligt var havde jeg helt glemt, da jeg i forrige uge
var i gang med at vække mit lille søde Noa hus til livs efter vinterens kolde hi. Og erfarede at GAMLE rør
ikke havde overlevet vinterhiget og dermed aktiverede springvand. Med andre ord jeg kunne ikke
åbne for vandet, før en VVS´er havde været forbi og stramme op på sagerne (og sådan en kan godt være svær
at få aftale med, når nu man skal. Jeg siger det bare………..).
Lige præcis der var jeg ikke super happy for mit friske pay forward arrangement. For lige om snart ville
4 fremmede kvinder komme til damefrokost. Hos mig.

Udover de sprungne vandrør begyndte jeg også at gå i panik, for tænk nu, hvis vi ikke kunne finde på
noget at tale om. Set i bakspejlet er det måske en anelse paranoidt at tror 5 kvinder sidder musse stille
og kikker på hinanden. Uden at få et eneste ord ud over læberne. Så for at kompensere på frygten for de manglende
ord og dække over de sprungne vandrør, sørgede jeg for rigeligt af min egen franske ynglingsdrik – kir royal.

Inden vi mødtes havde vi det til fælles, at alle var facebook venner med mig. Ingen af os havde mødt
hinanden privat. Da vi mødtes viste det sig at udover at være kvinde og aktiv på facebook, så var
vi en sundhedsplejeske, en adoptivmor, en tidligere voksen adopteret (adoption ophævet), en kvinde der
som teenager blevet tvunget til at bortadoptere sit barn og senere genforenet med ham,
og til sidst mig som udover at havde arbejdet med adoption er datter af en mor, som blev afleveret på
børnehjem dagen efter hun kom til verden og senere adopteret ind i en ny familie. Om vi havde noget at
tale om? Oh la la………………

PS: Jeg kan varmt anbefale Pay Forward, vil dog anbefale dig, at du tjekker dine vandrør inden du friskt invitere hjem til dig

Kommentarer
  1. Julia siger:

    Det var en udsøgt fornøjelse at være en del af din Pay it Forward damefrokost – trods sprunget vandrør;-)
    Tak for hyggelige omgivelser, lækre franske delikatesser, Kir Royal, rødvin og at tage iniatiativet til at samle os kvinder omkring dig.
    Pay it Forward er et genialt koncept:-)

  2. Elsebeth siger:

    Hvorfor skal næsten alting hedde noget på engelsk i dag? Er det mon fordi, det bare er for at skjule, at der drejer sig om genopfindelsen af den dybe tallerken! Somme tider har jeg fået svaret, “Det kan jeg ikke tage imod, for hvordan skal jeg nogensinde kunne betale dig tilbage!” Mit svar er altid, “Man skal ikke betale tilbage, man skal give videre!” Det virker overalt i verden. Det er min filosofi, at vi skal få verden til at dreje rundt for hinanden – og derfor jeg ikke sjældent helt uventet får nogle fantastiske oplevelser.

    Nyt er det ikke – det er eviggyldigt, men det har ikke haft et navn før – det er noget, man bare gør, fordi man ikke kan lade være. En karakteregenskab, måske …

    • Julia siger:

      Elisabeth…hvorfor overhovedet bekymre sig om dette..? Hvorfor ikke bare læne sig tilbage og nyde det der opstår i disse situationer:-)

  3. Elsebeth siger:

    @ Julia – Fordi jeg synes, det er noget forfærdelig krukkeri at anvende denglish. Og jeg kunne da stave dit navn – det hensyn bør man tage.

    • Julia siger:

      Tak, Elsebeth, for at du stavede mit navn korrekt – der er så mange der skriver Julie…og det betyder jo egentlig ikke noget, det er som regel en lille fejl som folk ikke har gjort i ond mening:-)

      …Jeg har plads til en anelse krukkeri i mit liv – især sammen med en skøn og hjertevarm kvinde som Mie her.
      Tak Mie for at påskønne, denne Pay it Foward ide og fik samlet en lille håndfuld kvinder, med hver deres særlige skæbnehistorie, som bla. blev knyttet sammen om dét at være i en familie…eller ej.
      Meget fint. Meget fint, udsøgt og osse lidt krukket…dejlig krukket faktisk;-)

  4. Selv tak Julia, så dejligt endelig at møde dig. Live.

    Elsebeth, tja måske er det lidt poppet at bruge engelske udtryk. Nogen gange, oplever jeg, ord blot er bedre og mere dækkende på engelsk end på dansk.
    Skøn filosofi du har, og dejligt at du er et menneske der helt natuligt giver andre uden forventning om at modtage noget tilbage. Er helt enige med dig i lad os få verden til at dreje rundt for hinanden.

    Ønsker jeg begge en kærlig mors dag.

    PS: Julia, ved at navnet mor har din særlig opmærksomhed. TAK for det du bidrager med til at skabe flere nuancer

  5. Elsebeth siger:

    Tak for dit svar, Mie! Jeg mener, vi skal tænke over, hvad vi siger, for det er ikke ligemeget. For mig dækker “Giv det videre” væsentligt bedre den, jeg er, end “Pay it forward!” Når man giver noget videre, skylder man ikke nogen noget – man er ikke i gæld til nogen – og kan derfor heller ikke “betale det videre!” Ofte hører jeg vendingen: “Vi skylder dem ..! i betydningen “vi var til middag hos dem sidst – og vi har ikke betalt tilbage”. Når jeg inviterer, er det fordi, det er længe siden, jeg har SET nogle mennesker og gerne vil se dem snart igen; for mig er det uvæsentligt, hvem der inviterede sidste gang. Jeg håber, du forstår, at jeg ikke bare ville brokke mig, men påpege det vigtige i, at vi husker at tænke os om.
    God pinse!

  6. Julia siger:

    Elisabeth, jeg kan rigtig godt følge hvad du mener med ords betydning og “pay”….meget befriende og berigende at give:-)

    God pinse, fra solrige Danmark
    Fra Julia:-)

  7. Mie siger:

    Kære Elsebeth

    Du har et meget smukt og vigtigt budskab, og hvor er det skønt der findes mennesker som dig der giver af et givende og kærligt hjerte uden på nogen måde at forvente at få noget tilbage. Mennesker med din giver ånd er med til at få verden til at være et bedre sted at være.

    Samtidig kan jeg også vældig godt lide pay forward tanken (ved ikke lige hvad jeg ellers skal kalde det), men tanken om det er netop at give uden at få noget tilbage fra dem man giver. Til gengæld er det meningen at dem der modtager skal give videre til nogen andre mennesker. De skal så igen give videre. Og på den måde ser jeg det som kærlige ord, gerninger eller hvad det nu er der gives, der spreder sig som ringe i vandet. Det behøver ikke være noget stort der skal gives. Faktisk er der mange mennesker der i dag bliver meget glad for at modtage et håndskrevet brev.

    Ved ikke om det giver mening for dig, Elsebeth? Og det er slet ikke sikkert at du har behov for at det skal give mening……………

    Jeg er meget enig med dig i, at det er en god ide at tænke over, hvad man siger. Samtidig er mit perspektiv også at mennesker er forskellige, og derfor kan vi også ligge noget forskellige i ord. Det et bestemt ord betyder for for dig kan sagtens betyde noget andet for mig. Præcis som i dette tilfælde.

    Tak Elsebeth fordi du er med til at sætte perspektiv på det er altid godt at få flere nuancer.

    Ønsker de damer – Julia og Elsebeth en kærlig pinse. Her i Frankrig er det først pinse den 13. juni. Tilsyneladende var helligånden længere tid om at komme hertil………

    Kh Mie

  8. Elsebeth siger:

    Mie, du KUNNE erstatte “pay” med “give”🙂

Skriv et svar

