Til en ganske særlig kvinde. På mors dag.

Posted: 12. maj 2013 in Ikke kategoriseret
Tags: , ,

Efter at havde boet i 2 andre lande og 2 meget anderledes kulture
er min stolthed og taknemmelighed over at være dansker styrket.
Danmark er på mange måde mulighedernes land, og i tiden ude
er mit syn blevet skærpet til at se, hvor godt vi har det. I Danmark.

Også alligevel, tænker jeg, hvor godt har vi det egentligt i Danmark?
På den gode og nærværende måde. Der hvor vi kommer hinanden ved.
Har brug for hinanden. Er opmærksomme på hinanden. Giver omsorg.
Og kærlighed. Hjælper. Og støtter hinanden.
Hvordan ser det ud med det. I Danmark?

Jeg er undren over, at et lækkert lille menneskebarn bliver
svøbt i et håndklæde og starte sit lille liv i to indkøbsposer.
Efterladt. Alene. I Danmark.

1001 spørgsmål popper frem i min bevisthed.
Hvordan kan det lade sig gøre. I Danmark?
Kan en kvinde være gravid i Danmark uden nogen kender til det?
Har hun været alene eller er der andre involverede? Er kvinden dansker
eller er hun her illegalt? Hvorfor er der ikke nogen der ved noget?
Bliver øjnene lukket fordi vi ikke ønsker at blande os i vores næste,
eller hvad sker der Danmark?

Jeg føler mig meget overbevist om, at barnet trods den hårde start på
livet, nok skal klare sig. Mange familier står heldigvis i kø for at
skabe et kærligt hjem til denne lille pige. Og det tyder på at myndighederne
har fundet og vurderet den mest egnet familie til det lille menneskebarn.

Men hvad med kvinden, pigens mor? Hvem tager sig af hende?
Uanset om hun er blevet tvunget til at give sit barn væk, eller selv
har følt sig så presset, at hun har oplevet at der ikke var nogen anden
udvej, så forestiller jeg mig, at denne kvinde må føle sig afsindig alene.
Det er ikke uden grund at man er forbundet til et nyt liv i 9 måneder,
for umiddelbart efter fødslen at lade sig adskille.
Noget er som det ikke skal være! Det ved jeg bare.

En ting er at jeg nogen gange føler mig alene. I et fremmed land. Noget
andet er, at jeg ikke ønsker at føle mig alene i Danmark. Så imens jeg
reflektere over, hvordan jeg selv kan være med til at bevare min stolthed over
at være dansker, så tænker jeg på denne kvinde. På mors dag sender jeg hende
min aller kærligst tanker. Kære kvinde, jeg ville ønske, at jeg viste, hvem du er.
Så ville jeg nemlig gøre mig rigtig umage med at komme i kontakt med dig.
I stedet håber jeg, du på en eller anden måde kan fornemme en mors hjerte.
Til en anden mors hjerte. Mit hjerteslag. Til dit hjerteslag.

Kommentarer
  1. Axel From L siger:

    Jeg sender også tanker til den mystiske mor. Hun har desværre været helt ude af den,
    for det var jo rent held, at barnet blev fundet i tide.

  2. Det er smukt og sandt skrevet, Mie, og jeg takker dig for dine tanker. Eva Maria

  3. livsmod siger:

    Imens jeg mærker min lille pige sparke inden i så tænker jeg også at man må være presset på alle fronter for at give det liv man har giver liv, fra sig.

    Jeg elsker at du møder verdenen med kærlighed og omsorg først – du er et stort menneske, tænker jeg.

    Sidste år afskaffede jeg gerne mors dag – i år, ikke så meget, men nød at hækle i sofaen med sparkende baby i maven.

    Glædelig mors dag Mie!

  4. Mie siger:

    Kære Axel, og som en sagde til mig. Det kan være der er nogen der har tvunget hende til at lægge barnet. Uanset hvad så er det meget sørgeligt at det er forekommet.

    Og ja, Livsmod, ens liv må være presset på den ene eller anden måde, når det lille nye liv gives eller tages fra en. Så dejligt livsbekræftende med din lille tumlende baby.

    Glædelig pinse Axel, Eva Maria og Livsmod
    (her daler den først den 13. juni)

  5. livsmod siger:

    Det er egentlig lidt sjovt at Helligånden lander på så forskellige tider – jeg er med på hvorfor i den ortodokse kirke – de har noget med påsken. Men hvorfor den lander så sent i et katolsk land, det aner jeg ikke. Ved du det?

  6. Og kære kære Livsmod, når jeg skriver det, som jeg skriver om lidt, så har du nok meget svært ved at tage mig alvorlig. Der er nemlig sket det at jeg simpelhen har taget fejl. Det ser ud som om, at helligånden alligevel er landet på samme dag her i Frankrig som hjemme i DK. Undskyld undskyld og undskyld.

    Det der har været med til at forvirre mig er, at 2. pinsedag ikke er helligdag for alle. Nu skal jeg ikke begynde at lave nye historier eller forviklinger (jeg har hørt en lidt indviklet historie, om hvorfor nogle firmaer arbejder og andre ikke). Så hermed blot undskyld for forvirringen.

    Og en kærlig dag til dig og din babysparkendemave

  7. livsmod siger:

    Griner, jeg har aldrig svært ved at tage dig alvorlig!😀 Jeg afskaffede gerne 2. helligdagene, jeg har lige fundet ud af at jeg ikke får en ekstra fridag, når de lander på mine fridage……😉

Skriv et svar

