Anden kultur og andre muligheder

Posted: 27. august 2013 in Ikke kategoriseret

Der er noget fantastisk i at studere mennesker.
Ikke mindst mennesker fra en anden kultur end min egen.
Min nysgerrighed giver mig spændende refleksioner og tanker.
Og nye indsigter som angiveligt også er med til at
ændre mit perspektiv. Min måde at være menneske på.

Lige i dette nu sidder jeg og skriver med den smukkeste udsigt mod
Atlanterhavet. Vi har lejet os ind i et privat hjem i hjertet
af Baskerlandet. En ung veluddannet kvinde er flyttet ud af sit hjem,
ind hos sine forældre, for i sommermånederne at leje sit hjem ud til nogen som os.
Hun er veluddannet. Uden arbejde. I et land som i den grad mærker krisen.
Den kradser. Og her er der ikke det samme sikkerhedsnet som vi har i Danmark.

Kvindes sikre base. Hendes personlige ejendele overlader hun i varetægt til fremmed.
Til os. Til andre fremmed. Ikke fordi hun ikke selv, gerne vil have sin udsigt.
Og sine ting. Hun har erfaret at udsigten kan være med til at skaffe hende penge.
Til endnu en vinter. Uden arbejde.

Som socialrådgiver har jeg ofte siddet overfor mennesker fra forskellige sociale lag.
Med forskellige perspektiver i livet. Mennesker der har haft det tilfælles at de af
den ene eller anden grund har søgt hjælp fra systemet.
Jeg sympatisere med Mette Frederiksens politik, om at dem der har brug for hjælp,
de skal have al den hjælp de kan få. Dem der har både evner, kvalifikationer og ressourcer
skal have hjælp til selvhjælp så de hurtigst muligt kan klare sig selv. Min erfaringer
siger mig dog også at der nogen gange er meget langt imellem teori og praksis.

Jeg har nu i snart 6 år haft den unikke mulighed, at være bosat i andre lande.
Set på mennesker. Og andre kulture. På nært hold. Det giver mig mange refleksioner,
om vores muligheder i Danmark. Jeg kan ikke helt lade være med at tænke på,
om det smukke danske sikkerhedsnet også nogen gange er med til at fratage det enkelte
menneske sit eget ansvar?
Med til at passivisere mennesker der har både evner og ressourcer til at handle selv?

Jeg kender ikke svaret på det perfekte hjælpe system, og tror på ingen måde det er let
på den ene side at give den nødvendige støtte til dem der har behov, og samtidig
være super skarp til at vurdere hvilke mennesker der kan klare at hjælpe sig selv.
Uden noget menneske kommer til at føle sig svigtet af systemet.
Jeg ved blot, at jeg tror på at der er styrke at hente i at påtage sig sit ansvar. Så
imens jeg sidder her og nyder godt af en anden kvindes unikke og smukke udsigt,
ønsker jeg for hende, at ikke blot mine penge, men i særdeleshed hendes ofringer,
må styrke hende igennem vinteren og bringe hende nye muligheder. Og håb. For fremtiden.

Kommentarer
  1. Axel From L siger:

    Baskerland med vidunderlig gastronomi, smukke strande og fornem arkitektur.
    Et eventyr i opløsning og fattigdom- eller er det kun stilstand. Forhåbentligt.
    Men idag er der mange unge mennesker, der flytter ind hos forældre eller bedsteforældre
    og får del i deres pensioner. Ja, EU og bankfolk er ikke helt den frelse mange håbede på.
    Vi danskere er født i trange kår eller med guldske eller også er det omvendt.
    Nogle kæmper deres vej gennem sol og sne, mens andre giver op i den daglige kamp for
    at betale verdens hårdeste skat. Jeg forstår udmærket folk, der er misunderlige over de rige,
    men jeg kan ikke hidse mig op over dem. Jeg har haft en løn, hvor jeg kun fik 28 øre ud af den sidst tjente krone. Ved køb af ting måtte jeg af med yderligere 25 % moms. Jeg er blevet pensionist
    og da jeg aldrig har fået noget fra staten, ville jeg have varmetillæg. Jeg får nu et latterligt lille beløb (tillæg er -71 %) og derudover betaler jeg moms oveni. Gud ved, hvad det koster staten/borgerne med alle de mellemregninger? Jeg bor i et af landets smukkeste områder
    og kan hver dag nyde køernes gasudledninger, en fantastisk udsigt over vand og eng i en meget dejlig lille by, men jeg må også indse, at mine skatte penge er gået til huller i vejene,
    meget lidt lys på gaden om natten og en del af landet, ingen folketings politiker aner, hvor er.
    Jeg har været fotograf over det meste af verden og når jeg er kommet lidt ind på de fremmede indbyggere, er jeg blevet mødt af en hjertevarme og til tider haft bedstemødre- og deres børn på skødet. Når det sker, ved jeg, at livet trods er værd at leve. Godt efterår til dig, Mie.
    P.S.: Jeg håber den unge dame og hendes familie får det bedre snart. Det fortjener vi alle.

  2. Ja Axel, gad vide hvad alle mellemregningerne koster…….

    Hvor lyder du til at bo et dejligt sted. Håber du må få nok lys til ikke at falde i de huller på vejen, som endnu ikke er fyldt ud.

    Lyder til at du har gode mindre fra din rejsetid. Tænker det er godt at huske tilbage på, så du mærker at livet er værd at leve.

    Jeg ønsker dig et godt og lyst efterår, Axel

Skriv et svar

