Hvis jeg kunne, ville jeg puste julehealende bobler……….

Posted: 17. december 2013 in Ikke kategoriseret

“Vi er nogen, for hvem julen er et helvede”.
Den sætning læste jeg i en kommentar på facebook i går.
Jeg kunne mærke den som et knytnæveslag i min mave.

Ulykkeligvis er der er en stor sandhedsværdi i den sætning. For der
ser jo ud som om, at vi alle er juleglade mennesker. Der har styr på
det hele. Og går nynnende rundt i hele december. Bager kager.
Køber juleknas. Gaver. Og pynter op til årets store familiefest.
Og ihhh hvor er vi glade. Og hvor skal vi hygge os. Sammen. Alle sammen.
For nogle mennesker er dette juleglansbillede krakkeleret. Gevaldigt.

Når sådan en sætning rammer mig så dybt, så er det fordi jeg i hver
en celle i min krop, godt ved hvordan det er at skulle igennem
en “helvedes” jul. Jeg ved godt, hvordan julen forstærker følelsen af
alenehed. Ikke være en del af den lykkelige familie samhørighed.
Hvor afsindig hårdt det er at spejle sig i alle de familieglade mennesker, som
har hinanden. Og har styr på det hele. Tilsyneladende. Smerten er nærmest uudholdelig.

Der er noget kraftfuldt over julemåneden. Den skønne dufte af kanel,
brunkager og gløgg. Suppleres godt op med glæde. Fælleskab.
Hjerter. Stemning. Forventning. Nærvær. Og samhørighed. Alt sammen
skønne livsbekræftende begivenheder, når man har nogen at dele
det hele med. Og så smertefuldt og angsfuldt. Når man ikke har.

Har du nogensinde tænkt på, hvor ensomt det må være at stå udenfor
og kikke på alle os der i fællesskab hylder juletiden? Har du tænkt
på, hvor alene det må føles ikke at have nogen der ønsker at fejre
jul med en? Har du tænkt på, hvordan det må være ikke at være en
familie, når alle andre tilsyneladende er en familie? Følelserne
bliver forstærket i juletiden. Jeg siger det bare!

Julesmerte kan være forskellig. Og være der af forskellige
grunde. Intet menneske er ens. Det er meget muligt at al juleensomheden
ikke kan fjernes, men jeg tror på, at alle mennesker har mulighed for at
gøre en lille forskel. På en eller anden måde række ud til sin næste.

Ingen ved hvornår et menneske vælter omkuld. En gang var jeg væltet.
Noget så forfærdeligt. Jeg kæmpede for at få fodfæste. Det var ikke let.
I dag står mine ben solidt plantet i jorden. Sådan da.
Jeg kommer aldrig til at glemme, at sådan har det ikke altid været!

I mit hjerte føler jeg så meget med dig, der oplever at julen er
helvede på jord. Jeg ved det er sådan, og jeg forstå det ikke.
For er julen ikke netop det glade budskab om samhørigheden? Kærlighed?
Glædens fest. Ikke tårerenes.

Sorgen, smertet og savnet kan være så afsindig stort i julen.
Hvis jeg kunne, så ville jeg puste julehealende bobler.
Rundt i hele verden.
Puste dem på dig. Dig. Dig. Og dig.

Hvor du end er. Hvem du end er. Uanset hvilke omstændigheder
der er dine, så ønsker jeg så meget, at du i dette nu,
må mærke i dit hjerte, at jeg ønsker dig en velsignet jul.
Du er nemlig ikke hvem som helst. Du er dig. Husk det!

Kommentarer
  1. Axel From L siger:

    Julehealende bobler..
    Jeg er som du også væltet mange gange under julens pres. I dag er jeg igen enlig, efter mindst 10 forhold ( mit liv var fotografens ), men jeg levede op sammen med forældre og en søster, hvor julens kommen var det samme som dejlige dage og uden stress, ingen opkald og ingen tablets lysen midt om natten. Som pensionist får jeg mere end 100 opkald på de forskellige medier, og jeg bor i ukrudtsDanmark, men dog med fibernet og Skype. Jeg bor i en lille by i midt-vesten, Jylland, og har hjulpet mange ældre med deres dagligdag, samt tiden op til Jul. Mange har mistet alle deres venner, og nogle har familie i udlandet, men de ældre har ikke medier, og fastnet er meget, meget dyrt for dem. Efter 15 år gav jeg op, det er for tungt at være ven med de ældre i vort samfund, der sjæler, før de giver. Boligerne er dyre og et frossen aftensmåltid koster 65 kr kr., der mest består af kartofler og grøntsager og lidt kød fra fyrede medarbejdere. Tænk også på, at hvis du er på plejehjem, er julehyggen rigtig god, og så kommer der et ensomt menneske forbi på gangen og klynker, så alle bliver i dårligt humør og næsten ikke kan bære, at spise resten af den dejlige mad. Jeg var i een forening og der var en anden verdensberømt forening,- og de hadede os. For os var det en glæde at se Julen (jeg er ikke religiøs) i disse menneskers øjne, hvor de andre havde en pengemaskine kørende. I min kommune er der 4000 familier, der har ansøgt om julehjælp, her snakker vi om een gave til hver og madhjælp, – ja, verdens højeste beskattede land er rigt, ikke ? Som pensionist skal jeg med samme forbrug af med mindst 4000 kr. mere næste år. Så muligvis holder jeg, men du skal have tak for dine kommentarer.. Hav en dejlig Jul, be om.. ..

  2. Tak for dine juleønsker til mig, Axel. Jeg håber også, at du har haft en dejlig jul. Og at du nu er kommet godt ind i det nye år. Godt nytår til dig, Axel

Skriv et svar

