Kierkegaards genklang

Posted: 14. februar 2014 in Ikke kategoriseret

Søren Kierkegaard var så meget mere end grundlæggeren af eksistentialismen.
Hans forfatterskab breder sig langt ind i nutiden, omend jeg personligt må
sige, at det er noget svært at forstå, når han selv formulere sin tankeverden!

Som udpræget praktiker har jeg forsøgt at nærme mig Kierkegaard dels
ved hjælp af andre forfattere der har skrevet om Kierkegaard, og
dels ved at have bevistheden om den eksistentiel tilgang i terapien,
når jeg har terapeutiske samtaler. Det føles godt.

For noget tid siden begynder jeg at opleve, at Kierkegaard kommer
nærmere. Og nærmere. Og jo mere jeg læser, jo mere får jeg lyst til
at læse. Der opstår noget genkendeligt og trykt hos mig. En slags
genklang som jeg ikke helt forstår. I min iver efter at forstå, har
jeg kastet mig over Kierkegaards “Kærlighedens gerninger”.
Eller kaste mig over er nok en overdrivelse. For selvom Kierkegaards
ord er nænsom ændret til nudansk, så læser jeg med sneglefart igennem
siderne. Og det jeg mest forstår er at min læsning kræver gentagelse.
Gentagelse. Gentagelse. Gentagelse. Og gentagelse.

I gentagelsen opleves det som om Kierkegaard vil sige mig noget.
Vigtigt. Noget om livet. Døden. Og kærligheden.
Jeg håber, at jeg en dag forstår. Det jeg ikke forstår. For en ting
er sikker, Kierkegaard minder mig om, at vil jeg vide mere om livets
forandringsmuligheder, så skal jeg blot slå følgeskab. Med ham……

Skriv et svar

