At miste. Sig selv!

Posted: 1. september 2014 in Ikke kategoriseret

I Januar 2009 kørte min søn mig til lufthavnen. Jeg var på vej til at følge mit hjerte på den anden side af jorden. Det var stort og selvom jeg viste det var det rigtige så foregik der en hel del splittelse og kampe inde i mig.

På den ene side var jeg begejstret. Jeg så for mig et nyt liv fuld af eventyr og oplevelser, som jeg end ikke havde fantasi til at tænke mig til. På den anden side var jeg bange. Bange for at miste mig selv. For hvem var jeg egentlig når jeg fløj væk fra min hverdag og alt det genkendelige i Danmark?

I mine værste tanker forstillede jeg mig, at min sjæl fløj væk, og ikke kunne finde tilbage, fordi den ikke længere kunne genkende. Mig. Mit skræk scenarier var, at min person blev reduceret til Fru Claus Christensen. Jeg blev helt tom i blikket og fik ondt i maven. Bare ved tanken.

Nogen finder sig selv udenfor. I den materielle verden. Andre finder bedst sig selv indenfor. I roen, fordybelsen og nærværet.

At være bange for at miste dele af sin identiet er særdeles sårbart. Det kan opleves både tomt, farefuldt og meningsløst. Tænker du over at du på en måde stikker af fra dig selv, når du ikke tager dig selv og din situation alvorlig. Og hvis du stikker af fra dig selv, hvem er så tilbage til at tage sig af dig? Det kræver mod at træde ud i det dybe vand og samtidig er det netop i det dybe vand der er unikke muligheder for at lære nye dybder af sig selv at kende. Med din egen kærlige nænsomhed kan du øve dig i at være opmærksom på hvad der skaber genklang. I dig. Måske har du svært ved at få øje på det. Til gengæld lover jeg at øvelse gør mester, så når du først lytter og mærker klangen. Så følg den. For den vil vise dig vej. Til dig.

På min rejse ude i verden, gav jeg slip på den jeg var, og jeg måtte bygge mig en hel del redningsplanker. Undervejs. Selvom jeg forsat er på vej, så ved jeg at min sjæl ikke fløj væk. Den blev hos mig. Og lærte mig på en nænsom måde at være åben i mit hjerte. Mærke kærligheden, for det er kærligheden der er drivkraften. Inde i mig!

Skriv et svar

